Dezelfde geweldige prestaties waar Speedplay-pedalen bekend om staan, maar een vereenvoudigde productreeks en meer toegankelijkheid om ze te kopen

The Takeaway: Nieuwe Speedplay-bezitters, identieke Speedplay-pedalen

  • Herziene line-up met vier pedaalopties
  • Geen alternatieven voor dirt pedal nu
  • Verbeterde distributie zou Speedplay-pedalen en -componenten gemakkelijker moeten maken om te kopen
  • Vermogensmeterpedaal nadert deze zomer

Een Speedplay Speedplay-pedaal (boven); een Wahoo Speedplay pedaal (onderkant). matte phillips

Wahoo Speedplay-Wat Is Er Nieuw?

Voordat Wahoos dit nieuwe kocht, was Speedplay beroemd om zijn enigszins verwarrende merchandise-lijn en een enorm aantal SKU’s. Als je Speedplay niet sprak, was het een beetje ondoorzichtig. De grootste verandering die Wahoo maakte, was om de opstelling te vereenvoudigen.

Er zijn nu vier pedalen: de Aero, de Nano, de Zero, samen met de Comp. Ze gebruiken allemaal hetzelfde kenmerkende Speedplay-systeem met omgekeerde betrokkenheid – de ledematen en veer zitten in de schoenplaat, niet in het pedaal – met verstelbare vlotter, daarom zijn de verschillen meestal van de stoffen. Alle pedalen draaien op één cartridge en één naaldlager en worden ingebracht met een 8 mm inbussleutel (voorheen gebruikte Speedplay 15 mm steeksleutelappartementen).

Ik begin met de Zero, omdat het de typische Speedplay is. Het is een dubbelzijdig pedaal en maakt gebruik van een roestvrijstalen as. Het opgegeven gewicht is 222 gram per paar. Dit pedaal wordt geleverd met een spanklem met standaard ontgrendeling.

De Zero is het enige pedaal dat over één aslengte wordt geleverd. Het normale alternatief is 53 mm, zoals nog eens drie pedalen, maar het is verkrijgbaar met assen van 56, 59 en 65 mm. De vangst hier is dat je de assen niet kunt verwisselen; je moet een heel pedaal kopen met de aslengte die je nodig hebt. De pedalen zijn niet zo gebouwd dat ze gemakkelijk te demonteren zijn. Een compromis voor duurzaamheid, verduidelijkte een vertegenwoordiger van Wahoo. Een ander addertje onder het gras is dat je de Zero alleen kunt kopen met de 56-, 59- of zelfs 65 mm assen in een fietsenmaker of plaatselijke fietsenwinkel.

De Comp, met chromoly-as (verlaten); de Zero, met RVS as (rechts). matte phillips De Comp heeft een chromoly-as en wordt geleverd met lichte spanschoenen, maar is verder hetzelfde als de Zero. Dit pedaal heeft een geclaimd gewicht van 232 gram per paar.

De Nano is gewoon een mildere Zero. Het heeft een katrollichaam van koolstofcomposiet en een as van titanium. Het geclaimde gewicht voor deze is 168 gram per paar. Dit model wordt geleverd met normale spanklemmen. Opmerking: deze pedalen hebben een gewichtslimiet van 82 kg (81,6 kg).

De Aero elimineert het dubbelzijdige uiterlijk van andere pedalen om een enkelzijdig pedaal te krijgen met behulp van een ingedeukte aerodynamische hoes aan de onderkant. Het wordt geleverd met schoenplaatjes met standaardspanning en weegt een beloofde 224 gram per set.

De Aero is enkelzijdig met een aerodynamische onderkant. beleefdheid

Zowel de standaard- als de light-release schoenplaatjes worden geleverd met Speedplays beloopbare schoenplaatjes en hebben onafhankelijk verstelbare binnen- en buitenboordvlotters (nul tot 15 graden). De schoenplaatjes worden rechtstreeks op Speedplay-specifieke bodems met vier bouten gemonteerd, of de meeste zolen met drie bouten met behulp van de meegeleverde adapterplaten. Beide schoenplaatjes kunnen met sommige van die pedalen worden gebruikt en zijn achterwaarts compatibel met oudere Speedplay Zero-pedalen.

Wahoo veranderde ook de pedaallichamen, inclusief meer metaal rond de randen, en verschoof naar een lagersysteem, zonder dat regelmatig onderhoud nodig was. Deze aanpassingen verbeteren de duurzaamheid van het pedaal, beweert Wahoo.

Light-release schoenplaat (verlaten); standaard ontgrendelingsschoen (rechts). Beide worden geleverd met een beloopbare hoes. matte phillips

Als onderdeel van deze opruiming heeft Wahoo de bestaande mountainbike-pedalen van Speedplays gedood. De clipless Frog en Syzr, naast de Drillium en Brass Knuckles platte pedalen: allemaal weg. Maar gezien de populariteit van vuil, is het misschien logisch dat Speedplay uiteindelijk een vuilvriendelijk pedaal biedt.

Een andere substantiële verandering is de distributie van Speedplays. Voorheen werden Speedplay-pedalen zelf gedistribueerd met ietwat steile buy-ins voor dealers. Dat beperkte hun beschikbaarheid en maakte het vinden van vervangende onderdelen, zoals schoenplaatjes, moeilijker. Wahoo verkoopt Speedplay-pedalen en schoenplaatjes rechtstreeks, maar ze zijn ook toegankelijk via Competitive Cyclist, en Wahoo-dealers kunnen de producten bestellen bij Quality Bicycle Products (QBP), de grootste distributeur van fietsonderdelen in Noord-Amerika. Dat zou Speedplay-dingen een stuk gemakkelijker moeten maken om te kopen.

De Aankomende Step-Power

Wahoo is voornamelijk een elektronicabedrijf en heeft zelf zwaar geïnvesteerd in opleiding. En trainen betekent elektriciteit. Daarom was de niet erg verrassende onthulling bij de uitrol van deze nieuwe Speedplay-lijn een plaag van een naderend vermogensmeterpedaal.

Foto’s van deze Powrlink Zero uit de Wahoos FCC-applicatie. beleefdheid

Dit stond al die tijd op het programma. In een verhaal op Bicycle Retailer en Industry News van 24 september, met betrekking tot de aankoop, verklaarde Wahoos-oprichter Chip Hawkins: De vermogensmeter zou in de pedalen moeten zitten. Het geeft je de flexibiliteit om alles te doen wat je nodig hebt met de fiets. Er zijn heel wat beperkingen die voortvloeien uit het ergens anders plaatsen van de vermogensmeter.

Details over het aankomende powerpedaal zijn schaars. Het enige wat Wahoo op dit moment zegt, is dat het pedaal roestvrijstalen spindels zal gebruiken, 276 gram zal wegen en zomer 2021 zal verzenden – er was geen prijs beschikbaar. Ook werd de naam onthuld: POWRLINK (geen E, want Wahoo) Zero. Persoonlijk geloof ik dat ze de titel verkeerd hadden: het zou duidelijk Power Play moeten zijn, eh ik bedoel POWRPLAY.

Wahoo leverde slechts een schimmige afbeelding van dit nieuwe powerpedaal, maar een beetje graven leverde meer foto’s op in de Wahoos FCC-applicatie voor zijn Powrlink Zero. Wat wordt gedemonstreerd, is een systeem dat veel lijkt op het uitstekende Assioma-pedaal van Faveros met een grote interne pod, compleet met veel LED’s eromheen en een opklikbaar oplaadplatform.

Het lijkt zo op de Assioma, dat ik Favero een e-mail heb gestuurd om te informeren of ze enige power-pedaaltechnologieën aan Wahoo hebben geaccrediteerd. Erika Martinazzo van de marketingafdeling van Faveros mailde terug: We hebben onze technologie niet in licentie gegeven aan Wahoo. Als het is zoals de onze, dan is het een kopie. Voor dit moment is dit alles wat ik je zal vertellen
Het Speedplay-krachtpedaal lijkt erg op de Assioma. Matt Phillips

Ongeacht waar de technicus vandaan kwam, elektrische pedalen zijn geen nieuw item. Het nieuwste van de Speedplay Powrlink is dat het een ander pedaalsysteemalternatief biedt voor rijders die een elektrisch pedaal nodig hebben. Vrijwel alle andere power-pedaalkeuzes gebruiken het Look Keo-platform.

Als een kanttekening, hier is een beetje leuke geschiedenis in verband met een Speedplay-krachtpedaal. Op de Interbike-beurs van 2009 onthulde een klein bedrijf genaamd MetriGear een set prototype-pedalen voor elektriciteitsmeters die in het Speedplay-platform waren ingebouwd. MetriGear werd in 2010 door Garmin verkregen en ook de technologie werd uiteindelijk de Garmin Vector.

Wahoo Speedplay – Nog Steeds Speedplay

Geniet je van Speedplay-pedalen? Je hebt geluk: Wahoos Speedplay-pedalen zijn hetzelfde als ze waren. Selene Yeager en ik hebben allebei de nieuwe Speedplay-pedalen gekregen om uit te testen – we werken allebei met Speedplay op straat en zijn zeer bekend met dit systeem – en we hadden dezelfde reactie nadat we op de nieuwe pedalen hadden gereden.

Na haar eerste rit stuurde Selene me een bericht op Slack, Hey. Dus ik heb 20 een paar mijl gereden op de Speedplays. En ze geloofden net als Speedplays! Ik heb letterlijk geen andere feedback. Als ik niet begreep dat ik de pedalen had verwisseld, had ik niet begrepen dat ik mijn pedalen had verwisseld. Na mijn eerste ritje op de pedalen heb ik een collega, Theyre Speedplays, een bericht gestuurd.

Speedplay-pedalen hebben een micro-verstelbaar binnen- en buitenboord floatbereik. matte phillips

We moeten niet verbaasd zijn. De vorige eigenaar, Richard Bryne, heeft 30 jaar besteed aan het verfijnen van het omgekeerde retentiesysteem dat Speedplay, Speedplay, maakte. Wat ging Wahoo doen: een nieuwe kopen die bekend staat om zijn touch-technologie en technologie weggooien?

Wat leuk is aan de Speedplay-pedalen, is dat ze dubbelzijdig zijn, dus inklikken is supereenvoudig. Ik ben hier vooral dol op in een stedelijke omgeving met veel stoppen en starten bij lichten voordat je de openbare weg op gaat.

De superlage poolhoogte is ook erg fijn. Het is een kleinigheid, maar ik geloof dat ik me meer verbonden voel en dat de energieoverdracht directer is als ik op een fiets met Speedplay zit dan als ik op een fiets zit met een Look/Shimano/Time-systeem. Dit lijkt een heel groot probleem – Speedplay praat er graag over – maar hoewel ik heb ontdekt dat het verschil er is, is het delicaat.

Een ander groot voordeel van Speedplay is dat de vlotter. Het is erg soepel en je hebt nooit het gevoel dat je tegen wrijving vecht of een veer voorspant omdat je been door zijn slag fietst. De vlotter links en rechts zijn onafhankelijk van elkaar verstelbaar, evenals de binnen- en buitenboord vlotter. Dus als je een wankel lichaam hebt, of alleen heel bijzonder bent, biedt Speedplay maatwerk dat nergens anders te vinden is.

De adapter met drie gaten (zwart) hoeft alleen plat op de schoenen te zitten om uw pedalen correct te laten werken. Speedplay bevat verschillende shims (in het blauw: verlaten om een plattere te krijgen, alleen geschikt voor een meer gebogen) om goed te passen bij de straal van je schoenen. matte phillips

Maar als je geen fan bent van Speedplay, heeft Wahoo niets gedaan om je van gedachten te doen veranderen. En niets wat Wahoo deed, lost het grootste nadeel van dit Speedplay-systeem op: zijn prestaties in allesbehalve perfecte omstandigheden. Gruis, modder, sneeuw en ijshockey: als je bij slecht weer rijdt, vervuilen Speedplay-pedalen sneller en sterker dan de andere alternatieven. Dat is de reden waarom ik mijn Speedplay-pedalen van het late najaar tot het late voorjaar plaats.

Het grote nieuws bij dit alles gaat dus niet over de functie van dit standaard Speedplay-wegpedaal. Wat opmerkelijk is, is dat Wahoo online is vereenvoudigd en een paar dingen heeft verfijnd. En de overname van Wahoos moet het kopen van de pedalen en vervangende componenten ook vergemakkelijken.

Matt test sinds 1995 fietsen en allerlei soorten fietsuitrusting.