Stook je droom om door het land te rijden met deze goed uitgeruste toerfiets

Toen ik topfietstochten door de VS maakte, heb ik jaren besteed aan het samenstellen van mijn idee van de perfecte toerfiets, in het stalen cyclocrossframe en apocalypsbestendige wielset, tot een rek en spatborden van de bovenste plank. Als de Kona Sutra er toen al was geweest, had ik wat tijd kunnen besparen. De Sutra is een gevaarlijke fiets – niet vanwege structurele problemen, maar omdat je op dinsdag je werkplek wilt verlaten en wilt blijven rijden tot je de andere kust hebt bereikt. (Mijn baas heeft er een hekel aan als ik dat doe.) Met een chromoly butted frame en geometrie die de rijder in een meer rechtopstaande positie plaatst, was de fiets vanaf de eerste rit stabiel en comfortabel, en zat hij vol met al mijn favoriete toerfuncties, zoals volledige spatborden met spatlappen en bar-end shifters die gemakkelijk te verkrijgen zijn als je een stuurtas schommelt.

Ik schoot de Sutra naar een paar van mijn favoriete wegen en plaatste er fietstassen en een week aan markten op om te zien hoe hij de standaard reisomstandigheden aanpakte, zoals het beklimmen van bochtige weggetjes met wat lijkt op het gewicht van 2 peuters aan boord. De Shimano Alivio 11-34t 9-speed tape en 28/36/48t triple chainset – een noodzaak om volledig geladen door het heuvelachtige oosten van de VS te toeren – hielp me een 7 procent grindklim op te voeren, samen met de licht geveegde flare drop bars maakten het gemakkelijk om een geweldige hefboomwerking onder belasting te vinden. Stevige 700x40c-banden hielpen de fiets gemakkelijk aan en uit te rollen en overvloedige bevestigingen op de vork (de fiets is uitgerust met een achterrek en spatborden) openden tonnen keuzes voor voordragers of bikepacking-opstellingen met extra bagagekooien.De fiets heeft ook Hayes CX Expert hydraulische schijfremmen voor een betere remkracht bij slecht weer. Touring-puristen zullen dol zijn op het Brooks B17 leren zadel, maar ik heb er nooit een kunnen splitsen, dus ik heb het verwisseld voor iets minder stijlvol en fotogeniek.

Er moet worden vermeld dat de maatvoering een beetje raar is – op 13 cm 20 cm, dus ik rijd meestal op een frame van 52-54 cm, maar voelde me volkomen gelukkig en comfortabel om mee te drijven op de Sutra van 48,5 cm. Met een gewicht van 133 kg inclusief het rek is de hele fiets een kleine tank, maar op de beste, meest ultracomfortabele manier – en niet meer dan een andere speciaal gebouwde toerfiets. Zorg er wel voor dat je je cv bijwerkt tot je het meeneemt naar de allereerste rit.