Een stadsfiets die chic, praktisch en meeslepend is

Gewicht: 25 kg (53 cm)

Ontwerp: Klasse 3 elektrische stadsfiets

Aandrijving: Bosch 2.0 Performance

Materiaal: aluminium

De juiste fiets voor: stadsrijders die een e-bike willen die alles kan

Gazelle CityZen T10 HMB Speed Detail Gallery

Elk van de versnellingen die u nodig hebt

Shimano Deore 10-speed schakelen biedt voldoende versnellingsbereik voor alles, van cruisen in eco-modus tot verpletteren.

Bosch Performance Line-motor

Bosch Performance Line-motor met koppel van 63 Nm Biedt op vier manieren trapondersteuning met een maximumsnelheid van 28 mph

Langdurige 500wh batterij

De batterij, met een bereik van ongeveer 100 mijl in eco-modus, is stevig op zijn plaats vergrendeld om diefstal te verminderen.

Extra beveiliging met geïntegreerd ringslot

De achterkant van een hendel duwt een bout door het wiel, waardoor de fiets niet zonder uw toestemming kan worden weggereden.

On-the-fly aanpasbaarheid

Met de duimknop op het stuur schakel je tijdens het fietsen gemakkelijk tussen de trapondersteuning.

Misschien heeft geen enkel bedrijf meer ervaring met het ontwerpen van stadsfietsen dan de 125-jarige Gazelle. De modellen lijken heerlijk Nederlands-praktisch, chic, tijdloos. De nieuwe CityZen T10 HMB Speed is dat allemaal, maar ook radicaal modern.

Er zijn veel goede elektrische fietsen, maar dit is een van de eerste e-bikes met het nieuwe elektrische ondersteuningssysteem van Bosch met een batterij die in de onderbuis glijdt, waardoor de klassieke lijnen van de fietsen behouden blijven. De motor is een krachtige motor die je een boost geeft van ongeveer 45 km/u en belooft een selectie tot 100 mijl.

De CityZen heeft een geveerde voorvork, wat niet zo geweldig is, maar het haalt de hobbels wel weg. En er zijn alle accessoires die je nodig hebt voor het dagelijks leven op drukke stadswegen: voor- en achterlichten, een bel, een geïntegreerd slot en een stevige standaard.

Met de Bosch-regeleenheid kunt u kiezen uit vier verhogingsniveaus, snelheid en resterende batterijduur. Trevor Raab

De Gazelle CityZen-familie

Voor rijders die niet zoveel pit in de pedalen nodig hebben, biedt de CityZen T10 HMB de meeste van exact dezelfde geweldige functies als de HMB Speed, maar vermindert de trapondersteuning tot maximaal 30 mph. De geïntegreerde batterij is buiten gemaakt ten gunste van een externe batterij die op de onderbuis is gemonteerd en ook de verende voorvork kan worden weggelaten.

De CityZen zit boordevol features, zoals een geïntegreerde verlichting, verende voorvork en functionele spatborden. Trevor Raab

Klassiek ontwerp met moderne technologie

De CityZen heeft een klassieke instaplay-out met een paar vloeiende lijnen waardoor het lijkt alsof de fiets zou passen in jelqing Amsterdam. Door het ontwerp stap je moeiteloos op en van de fiets, zeker als je een kopje koffie in één hand hebt.

Het geïntegreerde accusysteem van de fiets maakt dit een van de meest gestroomlijnde elektrische fietsen op de markt. De nieuwe 500Wh in-tube batterij van Bosch is nauwelijks merkbaar – hij schuift in de onderbuis en vergrendelt op zijn plaats, waardoor deze e-bike zijn klassieke lijnen behoudt.

De batterij drijft ook een Bosch-motor aan die 63 Nm koppel levert. Dat is ongeveer typisch om een e-bike te krijgen en levert de CityZen wat pit op. Het ontwerp van koers 3 betekent dat de motor je ondersteunt tot 28 mph, wat behoorlijk snel is voor een stadsfiets. Met vier verbeteringsmodi samen met een Shimano 1×10-aandrijflijn, hadden we geen probleem om een spijkerbroek van 18 procent aan te drijven en zonder veel te zweten. Shimano schijfremmen helpen die snelheid onder controle te houden.

Boschs nieuwe in-tube batterij glijdt in de onderbuis. Trevor Raab

In deze editie van deze CityZen is ook de vering ingebouwd in de stuurbuis van de vork. Het functioneert, maar op de manier waarop 25 jaar oude verende vorken deden. Het verzacht de klap, maar met een spiraalveer en kleine demping lijkt het schokkerig en doet afbreuk aan de anders soepele rit.

CityZen-functies en leuke functionaliteit

De Gazelle CityZen T10 HMB Speed heeft een strak ogend, matzwart aluminium frame. Zoals alle elektrische fietsen, is hij zwaar – 25 kg met batterij. Een deel van dit gewicht komt van de Bosch-batterij en -motor, en een deel van alle functies die de CityZen over het frame verpakt. Hoewel het een retro-ontwerp is, is dit geen fiets voor minimalisten, maar voor stadsrijders die alle mogelijke functies willen om het rijden gemakkelijker te maken. En de motor zorgt ervoor dat het gewicht bijna verdwijnt tijdens het rijden.

Deze versie heeft ingebouwde voor- en achterlichten die hun lading uit de batterij halen, wat betekent dat u zich nooit zorgen hoeft te maken dat u zonder stroom komt te zitten. De bagagedrager is eenvoudig en elegant – met drie geïntegreerde elastische banden kunt u uw lading vastzetten, of u nu een stapel boeken draagt of een afhaalmaaltijden. (Als je meer draagvermogen nodig hebt, bekijk dan onze favoriete bakfietsen.)

Dankzij het ingebouwde slot van AXA kom je nooit aan veiligheid te kort. De vitale blijft op zijn plaats tijdens het rijden, dat kan een paar rammelen, maar je hoeft alleen maar het slot in te drukken om het te activeren zodra je parkeert. Het ontwerp bevestigt het achterwiel in het frame, waardoor de fiets onbeweeglijk wordt, hoewel dieven die een sterke rug- en vluchtauto gebruiken, het toch kunnen vegen.

Het geïntegreerde AXA-slot blokkeert het achterwiel. Trevor Raab

De spatborden zijn relatief stil, hebben de fiets niet gewreven tijdens sommige van onze testritten en lijken het heel lang vol te houden. De standaard is sterk genoeg om het gewicht van deze fiets te dragen en er is een seriehandleiding om vet van je broek te houden, maar hij voelt een beetje dun aan en rammelt een beetje op een stevige vloer.

Je krijgt ook Ergon-grepen, die een brede vlakke plek hebben om je handpalmen te breken (veel mensen zoals deze, maar sommige niet) en een aantal hele mooie pedalen. Ze zijn relatief dun met gripvast rubber, wat kan helpen om te voorkomen dat je voet wegglijdt als je schoenen of schoenen met een leren onderkant draagt.

De CityZens klassieke, stevige, volledig functionele bagagedrager. Trevor Raab

Algehele impressies van de rit

De CityZen heeft het ontwerp en de functies die hem tot een fantastische dagelijkse forens maken. De sterke motor en de batterij die lang meegaat, maken het een topper. De verticale geometrie is uitstekend geschikt voor het rijden op drukke wegen en fietspaden – met je hoofd omhoog kun je het verkeer en ook andere rijders beter zien.

Om een fiets met een retro-design te krijgen, is het verrassend hoe goed hij op snelheid reageert. De CityZen is niet te vergelijken met sommige fietsen met dropbars wat betreft agressief bochtenwerk of stabiliteit, maar testers voelden zich comfortabel om met 20 tot 40 km/u erop te cruisen.

De batterij heeft genoeg energie om heen en terug te reizen van 15 mijl op volle energie (wat we hebben geanalyseerd) en vele malen dat als je profiteert van een lager boostniveau.

De functies maken deze fiets gemakkelijk te rijden – u hoeft zich geen zorgen te maken over het opladen van lichten of het onthouden van uw slot. De standaard is gemakkelijk en praktisch, we willen alleen dat de riemen in helderdere opties komen – de fiets kan een vleugje kleur gebruiken.

De prestaties van de verende voorvork waren onbevredigend, maar gelukkig verzachtten de 44 millimeter brede banden van de fiets de klap van kuilen en andere obstakels op de weg. Maar op hobbelige wegen zullen al die accessoires die op het frame zijn aangesloten luidruchtig rammelen.

Maar over het algemeen is het een goede fiets met een geweldige motor, coole functies en een batterij die beter dan de meeste in het frame integreert. Het is een fiets die is gemaakt voor dagelijks gebruik in de stad, en hij brengt een beetje stijl en veel bruikbaarheid in dat werk.