GT-productlancering

De bedrijfslijn van 2011 omvat twee nieuwe modellen, tal van slimme verfijningen en een hele reeks 29ers.

Vorige week gelanceerd in Les Deux Alps, Frankrijk, omvat de fietslijn van het bedrijf voor 2011 twee nieuwe modellen, tal van slimme verfijningen plus een hele reeks 29ers.

Jaren geleden, toen GT een van de grootste fietsmerken in Noord-Amerika was, had het bedrijf een favoriete slogan: Fast-its corporate coverage. En het was logisch. GT sponsorde enkele van de snelste rijders ter wereld, zoals Juli Furtado en Steve Peat, en natuurlijk met indrukwekkende BMX- en wegteams.

Maar verlamd door een reeks fusies en overnames in het afgelopen decennium, liep het merk de laatste tijd wat langzamer. Het sponsorde nog steeds enkele begaafde atleten, zoals Hans Rey en Mick Hannah – en produceerde kwaliteitsfietsen – maar het ontbrak aan vraag van fietsers.

Het bedrijf hoopt hier verandering in te brengen. We hebben een licentie gekregen om alles te doen wat nodig is om GT terug te brengen, en we hebben de tools gekregen om dat te doen, zei Tyler Barnes, de internationale reclamemanager van GT, tijdens een productlancering in Les Deux Alps, Frankrijk, vorige week.

Het is veelbetekenend dat de nieuwste Todd Seplavy heeft aangenomen als productmanager voor mountainbikes. Hij hielp het meest recentelijk bij het opzetten van het merk Evil, maar was ook productmanager bij Iron Horse en kortweg Specialized. Seplavy en de bemanning verspilden tijd aan het verfijnen van GT-producten om samen te vallen met een nieuw bedrijfsbeleid – snel is nog steeds belangrijk, maar het doel van GT zou volgens Barnes zijn om functionele, duurzame en betrouwbare fietsen te maken die gebruik maken van beproefde technologie en tegelijkertijd ruiters om hun grenzen te verleggen.

Hoewel de nieuwe lijn verschillende nieuwe versies bevat (en de opbrengst van andere die al enkele jaren afwezig waren), krijgen de meeste fietsen verfijningen en wijzigingen in onderdelen waardoor ze lichter, beter afgestemd op de vraag van de klant en betaalbaarder worden. Je vindt nieuwe 29er-versies in elke XC- en koerscategorie, en er worden verschillende versies aangeboden met wat GT Indy Spec noemt: componenten die uniek zijn voor bepaalde regio’s, of unieke, op maat gemaakte onderdelen die zijn gekozen door professionele rijders. Samenvattend stelt Seplavy: We moeten de kinderen geven wat ze willen, en laten we eerlijk zijn, allemaal gewoon grote kinderen.

Hier zijn de hoogtepunten.

DISTORTION: Een gloednieuwe versie, de Distortion is een agressieve, volledig geveerde fiets met korte veerweg, bedoeld voor slopestyle, dubbele slalom en matig gespecialiseerd parkrijden, vooral op goed geprepareerde paden, zoals Whistlers Crank this up. Zoals de meeste volledig geveerde GT-fietsen, beschikt deze over het Independent Drivetrain-platform van het bedrijf (voorheen i-drive genoemd). Het heeft een balhoofdbuis van 67 graden, een veerweg van 112 mm op het achterwiel en een vork met een veerweg van 140 mm. De fiets weegt ongeveer 13 kg.

LA BOMBA: Ook nieuw, deze hardtail is bedoeld voor pumptracks, en als instapmodel dual-slalom/four-cross bike-bomba betekent pomp in het Spaans. Het heeft een balhoofdhoek van 69 graden, een lage trapas, een taps toelopende balhoofdbuis en een lange wielbasis. Detailhandelskosten zijn ongeveer:

SANCTIE:De Sanction, die vorig jaar niet in de GT-lijn stond (hier de 2008), krijgt een make-over voor 2011. De vorige versie werd door GT een all-mountainbike genoemd, maar leek meer op een lichtgewicht freeride-fiets: hij was dik en voorzien van enkele vrij forse stukken. De nieuwe versie is gebouwd zoals een enduro-racer Seplavy zegt, wat lichtere componenten, een dropper-stoelpaal en 180 mm rotoren betekent. De RP23-achterschokbreker heeft ook een herzien nummer dat de druk van de boostklep verhoogt voor meer demping en meer innovatieve prestaties aan het einde van de slag. Hetzelfde nummer is te vinden op de Force- en Sensor-trailfietsen. We hebben twee runs in het Les Deux Alpes-fietspark doorgebracht en de fiets voelde veel wendbaarder aan, hoewel even stijf en agressief, omdat zijn voorganger, voornamelijk als gevolg van gewichtsafname. Nog beter, het voelde ook een beetje meer aan.

FORCE: Deze fiets voor lange reizen keert terug voor 2011 met hetzelfde lichtgewicht carbon frame als eerdere versies en dezelfde efficiënte trapprestaties. Het bevat echter een groot aantal nieuwe elementen, zoals een 2×10-aandrijflijn op bijna elk model. De Force met een veerweg van 150 mm is verkrijgbaar in 3 carbon- en drie aluminiumversies. Tijdens een zeer lange testrit, met veel klimmen, trapte hij ongelooflijk goed en daalde hij capabel af op supersnelle geprepareerde paden met veel bermen. Een opvallende omissie was een taps toelopende balhoofdbuis, die de stijfheid van de voorkant verder zou vergroten.

SENSOR: Deze trailfiets met 100 mm veerweg werd vorig jaar voor het eerst geïntroduceerd en is nu verkrijgbaar in vier versies, zoals twee 29ers en een GTW-damesversie. De fiets is alleen verkrijgbaar in aluminium en Seplavy zegt dat de sensor een ongelooflijke waarde biedt in de reeks versies. De nieuwe Sensor 4, bijvoorbeeld, heeft een prijs en een raamwerk dat bijna identiek is aan zijn duurdere broers en zussen.

ZASKAR: Het carbon Zaskar hardtail-frame is volledig opnieuw ontworpen en verliest bijna 300 gram in vergelijking met de versie van vorig jaar, waardoor het gewicht is teruggebracht tot 1.100 gram. Daarnaast is hij voorzien van direct gemonteerde achterremnokken, een taps toelopende balhoofdbuis en interne kabelgeleiding. Dit jaar zal ook een 29er-versie beschikbaar zijn, als aanvulling op de Team en Expert 66 cm-modellen. Het bedrijf zei ook dat het in december of zelfs januari een volledig geveerd Zaskar-model zal lanceren. Er zal ook een aluminium 29er-model zijn, maar er zullen geen aluminium 66 cm-versies beschikbaar zijn in de VS.

FURY: GT’s present carbon DH Racefiets is verkrijgbaar in twee versies, beide met 20 cm veerweg. De grotere race is gebouwd met componenten op WK-niveau, terwijl het team hetzelfde merk elementen gebruikt als de groep, maar meer betaalbare en vaak hardere modellen. Beide fietsen hebben een instelbare geometrie via verwijderbare hoofdtelefooncups.

AVALANCHE: Een ander model dat al minstens 20 decennia bestaat, het Avalanche-huishouden krijgt dit seizoen een nieuwe toevoeging: de Avalanche X. De hardtail maakt gebruik van het klassieke drievoudige driehoekige ontwerp van GT, is gebouwd rond een vork van 140 mm en is bedoeld voor ruwe, competitieve trail rijden. Het is een fiets die je in de bossen kunt rondscharrelen en nat kunt opbergen, zei Seplavy.

KARAKORAM: Dat is een ander model dat een paar jaar uit de lijn was verdwenen. De reïncarnatie komt als een goedkope familie van hardtail 29ers. Er zijn 3 modellen op de markt, beginnend bij ongeveer

RUCKUS: De freeride- en bikeparkeditie van de Fury werd eerder dit jaar geïntroduceerd en kent weinig wijzigingen, afgezien van enkele iets andere componenten. Het is 18 cm veerweg.