De Yeti SB5c Beti Is Een Droomfiets Voor Ladyshredders

Een gloednieuw schokgeluid voor dames geeft een toch al uitstekende mountainbike een speelse sensatie

Mitch Mandell

De eerste keer dat ik naar een Yeti keek, was ik met mijn toenmalige vriend en zijn beste vriend, Jon, geweest en we waren aan het downhillen bij het Snowmass-fietspark. Het was mijn tweede keer op een mountainbike, maar ik was niet bang. Meestal was ik afgeleid door de opvallende lijnen en turquoise kleur van Jon’s fiets.

“Wat is dat?” Ik vroeg.

“Het is een Yeti”, legde hij uit. ‘Ze komen uit Colorado.’

“Wauw,” zei ik. “Dat is een mooie fiets.” Toen keek ik naar beneden en fronste mijn wenkbrauwen.

Vanaf dat moment was ik kapot. Ik snakte naar die 575 elke keer dat ik met Jon reed, ook voor alle Yeti’s die ik op het pad zag. Toen het tijd was om te updaten, was ik klaar met motornijd: ik heb twee keer mijn budget uitgegeven om een ASR5c te krijgen.

Daarom denk ik dat het mogelijk is dat Yeti geen damesmodel hoefde te genereren – net als ik waren er toch al genoeg vrouwelijke wielrenners gebiologeerd door het merk. En toen de nieuwe SB5c Beti deze zomer van start ging, was ik dankbaar dat hij hetzelfde frame, een vork met 140 mm veerweg en vijf inch achterwielophanging deelde als de typische SB5c, die dit voorjaar de Bicycling’s Editors’ Choice-prijs won .

Afgezien van het koraalkleurenschema, zijn de verschillen subtiel: een dunner 720 mm stuur, 30-tand kettingblad op de SRAM X01 1×11 aandrijflijn, kortere 170 mm cranks op verschillende afmetingen, lichtere wielen, een dameszadel en een andere schokafstemming om lichtere rijders tegemoet te komen en houd de vering actiever op veeleisend terrein. En het cumulatieve effect is diepgaand genoeg om te bewijzen dat een damesfiets die unisex-geometrie uitstraalt, de moeite waard blijft om te doen als het goed wordt gedaan.

De Yeti SB5c Beti-achterwielophanging omvat vijf inch achterwielophanging. Mitch Mandell Ik heb dit voorjaar de typische SB5c gereden tijdens onze Editors’ Choice-tests in Utah en was het met de jongens eens dat het een van de beste racefietsen is die er zijn. Maar toen ik over de SB5c Beti kwam, werd ik meteen getroffen door een veerkrachtig, levendig gevoel dat voor mij fris aanvoelde. De fiets had een gekke hangtijd. In de appartementen leverde een ongedwongen sprong twee keer zoveel lucht op als ik had verwacht; op snelheid gaven kleine rollers me een beetje meer kracht. Misschien is het het andere schoklied, mogelijk niet – wat dan ook, ik vond de SB5c voor dames nog leuker dan de eerste. Toen ik Apex Path afliep in Golden, Colorado, vroeg ik me af:
is dit wat de jongens hebben ondergaan? Ik heb wat gemist!

Net als de standaardversie reed de SB5c Beti als een fiets met een langere reis – hij kan heet in steentuinen komen en al dat gestamp gelijkmatig door zijn hele slag absorberen. Het klom ook efficiënt en zacht – met de vering wijd open, mijn sub-11 kg tester hoofed het verdeelt Colorado’s uitgebreide beklimmingen. Toen ik hem thuis aan de oostkust kreeg, bleek de Beti SB5c klaar te zijn voor rotsachtig, technisch terrein; het stampte een lokaal stuk dat bekend staat als het Boulder Path en stelde me in staat om secties te wassen die ik nog nooit eerder had schoongemaakt. De tractie was beter dan op een andere racefiets die ik heb onderzocht.

Naast het koraalkleurenschema zijn de verschillen tussen de SB5c en ook de SB5c Beti subtiel, en toch is het cumulatieve effect diep genoeg om aan te tonen dat een damesfiets met een unisex-geometrie de moeite waard blijft als het correct wordt gedaan. Mitch Mandell

Ik zou de SB5c willen, ook al kwam hij niet uit een damesmodel. Nu is het echter zo, en wat dat betekent is dat een van de beste trailfietsen op de markt maar een beetje anders is, op de juiste manieren, om een nog betere ervaring voor mij te bieden. Dat is een beetje een probleem: hoe slecht ik ook naar die originele SB5c verlangde, ik begeer nu nog meer naar de damesversie.

Wat u moet weten
Wielen van 70 cm
Rijdt alsof het meer is dan de 13 cm achterwielophanging die
gelijkwaardig is aan het frame van Bicycling Editors’ Choice-winnende SB5C Alleen
toegankelijk in Yeti’s X01-constructie, voor vandaag
Gewicht: 112 cm. (S)

Gloria Liu Bijdragende Schrijver, Fietsen & Runners World

Gloria Liu is een schrijver in het algemeen en was voorheen de redacteur van functies en apparatuur bij Bicycling.