Kent Pell

Wilier heeft echt een professionele fiets beschikbaar gemaakt voor de massa. De nieuwste Zero.9 heeft de geometrie van het vlaggenschip van het Italiaanse bedrijf, Zero.7, maar gebruikt verschillende buiscontouren, profielen en carbon lay-up om de kosten aanzienlijk te verlagen. In werkelijkheid kost een complete fiets net onder de Zero.9 als complete fiets minder dan de Zero.7 frameset. Maar het frame van de 9 was nog steeds in staat om een overwinning te behalen voor Eric Marcotte van Team Smartstop in de Amerikaanse nationale wegkampioenschappen van 2014. (Marcotte’s fiets had carbonwielen met diepe doorsnede en een SRAM Red-aandrijflijn.)

De Zero.9 is gemaakt van mid-modulus carbon in plaats van het duurdere materiaal op de Zero.7. Hoewel de rijeigenschappen vergelijkbaar zijn, leiden de materiële verschillen, denk ik, tot een agressiever weggevoel dan de subtiel gedempte, genuanceerde rit rond de Zero.7 (die ik ook heb geanalyseerd). Dat is niet alleen een eerlijke ruil voor een racefiets, maar houdt hem bovendien in lijn met het authentieke, arbeiderskarakter van de Zero.9.

Wat u moet weten Heeft

exact dezelfde geometrie als de Zero.7
Frameset monocoque carbon + merknaamcomponenten = geweldige waarde

Snel genoeg om de Amerikaanse nationale kampioenschappen op
de weg te behalen

Gewicht: 78 kg (54cm)
Info: wilier-usa. com

Hoe kun je ‘Wilier’ zeggen?
De titel wordt uitgesproken als VEE-lee-air, en is een acroniem voor de uitdrukking, Viva l’ltalia liberate e redenta – “Lang leve Italië, bevrijd en verlost.” (De “W” staat voor een dubbele “V” in het Italiaans)

Vanuit het oogpunt van prestaties bezit de Zero.9 de eigenschappen die u zoekt bij een racemachine. Met 78 kg was het niet de lichtste fiets in elk pakket waarin ik hem heb geanalyseerd, maar hij voelt verrassend licht aan. Ik merk dat het gewicht van een fiets het meest opvalt tijdens zware inspanningen wanneer ik al vermoeid ben, hetzij bij het uit het zadel klimmen of in de afnemende minuten van een haast of aanval. Maar in die omstandigheden geloofde de Zero.9 onpartijdig, zonder dat zijn last of lichtheid mijn aandacht trok. Bovendien gaat het vooruit met een werkmanachtige efficiëntie als reactie op de energie die aan de pedalen wordt verbruikt.

Door eindes en afdalingen kon ik de Zero.9 samen met vertrouwen besturen. Het volgde voorspelbaar en gaf goede feedback zodra ik mijn grenzen verlegde. De sensaties van het wegdek leken een bescheiden ongefilterd, bijna korrelig, maar op een nauwkeurige en bevredigende manier die het karakter van de fiets weerspiegelde, in plaats van afbreuk te doen aan mijn plezier ervan.

De onderdelen op de Zero.9 zijn echte acteurs: Shimano RS21-wielen, een mechanische Ultegra-aandrijflijn en remmen, FSA Energy-stang en -stuurpen, een Ritchey Comp V2-zadelpen en een Selle San Marco Aspide-zadel. Samen met merknaamelementen vertegenwoordigt de complete fiets een substantiële prijs. En als je echt het gevoel hebt dat de totale race-invloed misschien te veel is, verwissel dan gewoon de 23 mm-banden voor een 25-tal jaren – de Zero.9 voelt dan minder rauw en competitief aan. Maar als je wilt dat een fiets aan de startlijn komt en ook een kanshebber is bij de finish, plaats dan gewoon je pedalen en bidonhouders, en de Zero.9 is klaar om te gaan.