Eerste Rit. 2016 Santa Cruz Bronson

Een paar veranderingen vormen samen een enorm verbeterde trailmachine

Santa Cruz

Toen Santa Cruz de Bronson voor het eerst lanceerde in 2013, was de fiets meteen een hit. Als een van de eerste volledig geveerde carbon racefietsen met 70 cm wielen, oogstte hij veel geroezemoes. Het was zo geweldig dat het zelfs een van onze felbegeerde Editors Choice-awards won. Maar verschillende categorieën hebben zo’n explosieve groei en vooruitgang gezien, dus in de afgelopen decennia begon de fiets die zich voorheen onderscheidde van de massa, gedateerd aan te voelen. De geometrie voelde hulpeloos in de cockpit en steil aan de voorkant in vergelijking met andere; de ophangingsactie miste prestaties met kleine stoten, maar wentelde zich nog steeds enigszins in het midden van zijn 150 mm wielbeweging. Door deze problemen wilden veel rijders meer.

Na het lezen van de Taylor Rojeks-trailer van de Juliana Roubion, een van de beste mountainbikes van 2015, kwam de Bronson helemaal bovenaan mijn lijst met fietsen om Interbikes Outdoor Demo te rijden in Boulder City, Nevada. Dat komt omdat de Bronson en Roubion hetzelfde raamwerk delen.

Ik heb anderhalf uur over terrein gereden, zoals een klein beetje van alles wat de woestijn van Nevada te bieden heeft, en kan zeggen dat de opnieuw ontworpen Bronson een enorm verbeterde fiets is en – nogmaals – een wellustige rit. De frisse geometrie is echt merkbaar, met veel meer gewichtsvooroordelen op het achterwiel. Dit is het resultaat van het mengsel van kortere 432 mm lange liggende achtervorken, een 20 tot 25 mm langere bovenbuis en ook een 1 graad slappere balhoofdhoek (nu 66 niveaus). De nieuwe houding maakt steile roll-ins natuurlijk gemakkelijker, maar bovendien maakt het duiken in bochten natuurlijk aanvoelend. Het houdt er eigenlijk van om agressief in de bocht te leunen en eruit te schieten, waarbij hij hard van de achterband afduwt. Je zou denken dat deze nieuwe houding slecht zou kunnen klimmen, maar Santa Cruz heeft de zithoek steiler gemaakt tot 74 graden; bracht me niet alleen in een sterkere klimhouding op de steile hellingen,maar het plaatst ook effectief meer gewicht over de voorkant terwijl u zit.

Hoe goed de geometrie ook is, de updates aan de achterwielophanging zijn even opvallend. Een combinatie van herwerkte VPP-koppelingslay-out en een frisse Fox Float X-schok met EVOL-lucht kan een vering veroorzaken die oorspronkelijk soepel is, uitnodigend door het midden, met een mooie oprit aan het einde. Voorbij is die kleine hack-feedback en mid-stroke wenteling. De trapprestaties zijn ook iets verbeterd, met een beetje meer reactiviteit tijdens het trappen, wat de band helpt grip te vinden. En net als voorheen is het niet nodig om de schokhendel om te draaien om hem goed te laten trappen – de Bronson heeft veel ingebouwde antisquat voor geweldig trappen met de schok in zijn eigen wijd open modus.

Andere upgrades zijn onder meer een kortere zitbuis, dankzij een beugel voor de bovenste schakel die zich onder de bovenbuis bevindt. Dankzij de kortere zitbuis kunnen rijders druppelaars met een langere veerweg gebruiken en wordt de standover-hoogte verminderd. De onderste hefinrichting is weggestopt achter de trapas, waardoor de kwetsbaarheid wordt verminderd en ook de kettingresten worden verkort. Bovendien ziet het er gewoon netter uit. Een andere upgrade is de opname van een bredere achternaaf met Boost-breedte. Dit verplaatst niet alleen het kettingblad naar buiten 3 mm, waardoor Santa Cruz het achterwiel kan instoppen en de overblijfselen kan inkorten, maar het biedt ook een grotere flensdiameter voor verbeterde gesproken triangulatie plus een breder, breder achterwiel.

Santa Cruz krijgt de nieuwe Bronson vandaag op voorraad, met totale builds variërend in kosten van tot 8.699.