Gear-geobsedeerde redacteuren kiezen elk product dat we beoordelen. We kunnen commissie krijgen als u via een hyperlink koopt. Hoe we apparatuur testen.

Trevor Raab

Trek’s Monda ALR Disc Is Een Slanke, Betaalbare Raceraket

Een gestroomlijnde en stijlvolle aluminium racefiets die tegen een hoge prijs kan vervoeren

Gewicht: 74 kg (zoals getest)

Stijl: race op de weg

Aandrijving: Shimano Ultegra R8020 (zoals geanalyseerd)

Framemateriaal: aluminium

Banden ophalen: 28 mm

De ideale fiets voor: rijder die op zoek is naar een snelle en snel verschijnende racefiets, maar die niet heeft koolstoftarieven moeten dekken.

Het zou je vergeven zijn als je de nieuwe monda ALR op het eerste gezicht aanzag voor een full-carbon racefiets. Toch is het geen carbon: dit is de nieuwste aluminium racefiets van Trek. Samen met verschillende merken die populaire raceklare aluminium frames produceren, zoals Cannondale’s CAAD12 en Specialized’s Allez Sprint DSWits, is het geen verrassing dat Trek zijn ALR-bril heeft bijgewerkt.

De competitieve geometrie en eerlijke prijs van de monda ALR (vijf modellen geprijsd tot ) zijn zeker gericht op de budgetbewuste mensen die een prestatiegerichte racefiets willen en ook de optie om de frameset te kopen opent de deur voor budgetvriendelijke droommontages.

De monda ALR die zijn beste carbon fiets indruk maakt. Trevor Raab

Jarenlange ervaring met het vormen en afstemmen van aluminium, samen met nieuwe legeringen en productieprocessen, stellen fietsmerken in staat om aluminium frames te geven die eenvoudiger rijden dan een paar carbonframes en ook minder kosten. Met de nieuwe monda ALR hydrovormt Trek de maatspecifieke buizen tot complexe vormen, die zo precies in elkaar passen dat fabrikanten minder lasstof nodig hebben om ze te combineren, wat een gelikt ogende frames oplevert. De lasnaden zijn zo minimaal, dat het monda ALR-frame bijna van carbon lijkt.

Op het trottoir is de ALR niet traag. Over het algemeen is het een vlotte rit voor de aluminium fiets. Het geroezemoes op de weg is gedempt, maar op veeleisende straten en langere ritten is het nog steeds duidelijk dat dit een aluminium frame is (de vork is van koolstof). Gelukkig hebben de ingenieurs van Trek de monda ALR Disc voorzien van ruimte voor bredere banden (officieel 25 mm, maar sommige 30 mm-banden zouden moeten passen), waardoor rijders de mogelijkheid kregen om de rit soepeler te maken met de toevoeging van dikker rubber.

houdt je voor de gek

Door de minimalistische lasnaden lijkt de balhoofdbuis van de monda ALR bijna op carbon.

Sensor gereed

De niet-aangedreven staande achtervork is voorzien voor een Bontrager DuoTrap S-detector.

Magische verf

Afhankelijk van de verlichting krijgt de paarse spinverf verschillende kleuren.

Verborgen uit het zicht

Behuizingen en remslang lopen binnen de voorste driehoek en uit het zicht.

Moderne normen

De monda ALR-schijf maakt gebruik van de horizontale remklauwstandaard en 12 mm steekassen.

De monda-familie

De monda ALR is verkrijgbaar in twee modellen (ALR 4 en ALR 5), en 2 remkeuzes (schijf of velg).

De ALR 4 (schijf, velg) heeft een Shimano Tiagra 10-speed aandrijflijn, terwijl de ALR 5 (schijf, velg) een Shimano 105 11-speed aandrijflijn heeft. De rest van de elementen zijn identiek, waardoor het besluitvormingsproces eenvoudig is: bespaar 210 of 230 dollar, of investeer het extra geld om te upgraden naar een 11-speed aandrijflijn.

Trek biedt de monda ALR 5 Disc ook aan als damesmodel. Deze fiets heeft dezelfde geometrie als de unisex ALR 5 Disc (hoewel de damesfiets wordt aangeboden in een 47 cm en de Adirondack niet), maar is uitgerust met een dameszadel, een kortere stuurpen en een dunner stuur.

Trek biedt de Emonda ALR frameset ook aan in zowel schijf- als velgversies. De fiets die Bicycling voor het testen ontving, was geen complete fiets, maar een opzichtige fiets die door Trek was gebouwd om het debuut van de monda ALR te observeren. Het frame wordt getoond in de Purple Flip-kleurstelling (er is ook een zwarte keuze) en gebouwd met Shimano Ultegra mechanische schakel-/hydraulische rembanden, met hoogwaardige carbon Bontrager-componenten bestaande uit Aeolus XXX carbon wielen, XXX carbon zadelpen, XXX koolmonoxide, en carbon zadel.

De monda ALR maakt gebruik van Treks 300-serie Alpha Aluminium Trevor Raab

Het echte verkoopargument van deze fiets is de prijs-prestatieverhouding. Het ALR-frame lijkt erg op carbon, rijdt geweldig en kost minder. Voor minder dan het meest vergelijkbare carbon monda SL-model, komt de ALR 5 swingend uit met een raceklaar pakket voor iemand die op zoek is naar een uitstekende rit zonder de intimiderende prijs.

De monda ALR-brillen zijn ook vrij licht. Het schijfframe weegt 1.131 gram, terwijl het velgframe 1.112 gram weegt. Dit lijkt redelijk goed te vergelijken met het carbon monda SL-frame (schijf 1.149 gram, velg 1.091), ongeacht hoe het monda SL-framegewicht een deel van het zadelmastsysteem omvat.

Het Emonda ALR-frame is voorzien van interne kabelgeleiding via de voorste driehoek, voorziening voor de Bontrager DuoTrap S-snelheids- en cadanssensor in de niet-aangedreven liggende achtervork, BB86.5-trapas met perspassing, 27,2 mm zadelpen en taps toelopende balhoofdbuis. Schijfversies gebruiken 12 mm steekassen voor en achter, en flat-mount remklauwen.

monda geometrie

De geometrie van de ALR is precies hetzelfde als de meeste van de monda carbon-lijn. Trek gebruikt zijn H2-pasvorm, die kan worden afgestemd op de dagelijkse rijder. Deze geometrie valt met de racegeometrie die je zou vinden op een fiets zoals de Specialized Tarmac, en ook met de kortere, meer rechtopstaande geometrie van een endurance-fiets.
Trek monda ALR-geometrie

Ik vond de wedstrijd om de balans tussen ontspanning en race vrij goed aan te vallen. De substanties van Trek zeggen dat de H2-geometrie een balans is tussen stabiel en toch responsief beheer, net zoals ik boos word van reclamejargon, daar moet ik het zeker mee eens zijn.

Ik zou echt willen dat Trek ook zijn meest agressieve racegeometrie zou bieden (hij heet H1) uit het ALR-assortiment (de H1-optie wordt geleverd in Trek’s monda carbonframes) voor rijders, zoals ik, die de voorkeur geven aan de lagere, langere positie die het biedt.

monda ALR Disc Ride-impressies

Ik kan veel over een fiets te weten komen door precies te doen wat ik de up-, over- en back-test noem. Ik neem de fiets op een rit die me heel bekend voorkomt: de berg op die net buiten mijn deuropening ligt, de andere kant af en weer terug. Bij deze test ontdekte ik dat, ja, klimmen op de monda ALR nog steeds hetzelfde is als elke andere fiets, dus verwacht in dat opzicht geen wonderen. Maar de fiets klimt redelijk goed, terwijl ik geen persoonlijke documenten heb kunnen breken, voelt de fiets veel in huis wanneer het kaliber omhoog schiet. Onze fiets woog 74 kg, zeer indrukwekkend voor een aluminium fiets met schijfremmen.

Nadat ik mijn weg naar de top had gevonden, begon het minder pijnlijke / leuke deel van de test. Vervolgens een licht bochtige afdaling met hoge snelheid en vers asfalt. Hier reageert de fiets voorspelbaar met hoge snelheden zonder vreselijk onstabiel te voelen, zelfs bij snelheden van meer dan 80 km/u; test geslaagd. De fiets voelt zich thuis op bochtige technische afdalingen naast wijd open high-speed rippers. Als sommige rijders nog steeds niet op schijfremmen worden verkocht, ben ik een bekeerling. Het was een welkome toevoeging om de Ultegra-stoppers op de monda ALR te hebben, omdat het tijd werd om niet alleen te stoppen, maar ook om het tempo in en uit bochten te beperken, en de monda ALR voelt sterk aan onder remkrachten.

De monda ALR is een overtuigend alternatief voor een carbon fiets. Trevor RaabOp de weg is het meteen duidelijk dat deze fiets wil accelereren. Eenmaal uit het zadel reageert de monda ALR snel en voelt hij goed verbonden met het wegdek. Dit gevoel van pittige acceleratie kan op zijn minst gedeeltelijk worden toegeschreven aan de 1.380 gram Aeolus XXX 2 Disc-wielen die op onze testopstelling kwamen. Dat gezegd hebbende, voelt de ALR sterk aan onder belasting. Tijdens alle sprints voelt het frame precies zoals een racefiets zou moeten en reageert het bij elke pedaalslag. Aan de andere kant reed deze monda ALR-testfiets een beetje stroef, zelfs met de high-end wielen.

Desalniettemin heeft de monda ALR alle componenten van een goed fiets-strak uiterlijk, solide prestaties en een gemakkelijker te slikken prijs.

3 Goedkope Benodigdheden Voor Uw Nieuwe Fiets

Volg je ritten

Wahoo Element

Houd snelheid, afstand en tijd bij en upload vervolgens naar Strava

| Competitieve wielrenner