2012 Pinarello Dogma 2 racefiets

De Dogma 2 die nieuw is voor 2012 behoudt alle swoopy, asymmetrische vormgeving van zijn voorganger, maar in overeenstemming met de Italiaanse fietsenmaker is het nieuwe model stijver, lichter en veel aerodynamischer. Gewicht is zeker geen issue. Teammonteur Doug Berner stelt dat op basis van de constructie de fiets de weegschaal direct ongeveer 7 kg laat kantelen, voldoende mild voor Mancebo om competitief te zijn op elke bergopwaartse finish.

van 19

Mijlen bij warm weer

De Competitive Cyclist-groep bracht begin februari door in een gigantisch huurhuis aan de rand van Tucson, Arizona. Tucson is de thuisbasis van teamdirecteur Gord Fraser, die de wegen naast iedereen begrijpt. Elke dag van het kamp leidde de voormalige Canadees en pro-transplantatie – een van de zeer welvarende racers in de Amerikaanse nationale geschiedenis – de groep op vele trainingsritten. Het tafereel was, zoals je kunt zien, een prachtig woestijnlandschap.

van 19

Klaar voor de start

Mancebo en zijn teamgenoten ontvangen een cockpit die een 3T-bar en stuurpen combineert met 2012 SRAM Red-shifters. Berner vertelde Bicycling dat verschillende teams dit jaar de kans krijgen om naar het SRAM-team van 2013 te racen. “Misschien krijgen we uiteindelijk een of twee opstellingen,” zei hij, “maar op dit moment is er gewoon niet veel over. Het is absoluut geen probleem – het ‘oude’ materiaal werkt geweldig.”

van 19

3T Ergonova Pro-stuur

De Ergonova Guru-bar van 3T is op zijn best eivormig. Deze langere radius zorgt voor een breder, comfortabeler oppervlak voor de handen van een rijder. Mancebo, een pure klimmer, heeft zijn remkappen liever iets hoger dan velen; het zorgt voor een comfortabelere, rechtopstaande positie op de ruigste beklimmingen.

van 19

CycleOps G3 PowerTap De fietsen van de Competitive Cyclist-groep zijn uitgerust met de nieuwste CycleOps G3 PowerTap. De mind-units omvatten GPS-prestaties, meerdere dashboards en 18 verschillende statistieken. De gadget wordt geleverd met een verbeterde montagebeugel, waardoor het apparaat verder voor de rijder wordt geplaatst, wat het gemakkelijker maakt om te lezen. (Het nieuwe CycleOps G3 PowerTap-systeem wordt ook geleverd met een “race-day” head-unit die iets minder functionaliteit biedt dan de hele unit, maar is veel aerodynamischer.)

van 19

CycleOps G3 Hub

De nieuwe CycleOps G3 PowerTap-naaf is 90 gram lichter dan zijn voorganger en veel gemakkelijker te ondersteunen. Alle elektronica is bevestigd aan de wieldop, niet aan het hartlichaam zelf. Als er elektronische problemen optreden, kunt u in plaats van het hele wiel terug te sturen de dop verwijderen en het terugsturen (en samen met het wiel bewaren).

van 19

Intern geleide kabels

Elk van de kabels op de Dogma 2 is gerouteerd, wat een geclaimde verbetering van zes procent in aerodynamische efficiëntie oplevert. De interne routing geeft deze Italiaanse hengst ook een aantrekkelijke stealth-look.

van 19

Torayca-koolstofvezel

De Dogma 2 is gemaakt van 60HM1K koolstofvezel, wat betekent dat hij is ontworpen om 60 ton per vierkante centimeter te weerstaan. Deze ultraharde stof wordt vervaardigd door Torayca, een fabrikant van westerse composieten die een langdurige band heeft met Pinarello. Sterker carbon betekent dat je er minder van nodig hebt om de fiets te bouwen, wat leidt tot gewichtsbesparing. Het Dogma two frame is 30 gram lichter dan zijn voorganger.

van 19

Stopkracht

De eerste SRAM Red-remmen waren in wezen hetzelfde sinds de Force-versie, afgezien van een kleine gewichtsbesparing. De versie van 2012 zorgde echter voor een grotere afbakening door de rode remklauwen, die gewicht verliezen, het remvermogen vergroten en het aerodynamische profiel van de voorrem verminderen. (Mode-opmerking: alle fietsen van het Competitive Cyclist-team zijn uitgerust met SRAM Red Black, zodat er niet te veel rood in het kleurenschema van de groep zit.)

van 19

San Marco Zoncolan

Competitieve wielrenners hebben de keuze uit San Marco-zadels. Mancebo begon het trainingskamp van de groep in februari op een ander model, maar stapte onmiddellijk over op de Zoncolan omdat hij de smalle frontale plaats leuk vond. Met voldoende ruimte voor voor- en achterbewegingen, is de Zoncolan ontworpen om comfortabel te zijn in veel verschillende posities.

van 19

Reynolds Forty Six Carbon WheelsCompetitive Cyclist is gevestigd in Utah, net als zijn eigen wielsponsor, Reynolds. De belangrijkste hoepel van het team is de Six Carbon, een allround wiel dat een piekerige 1460 gram weegt. Deze wielen hebben precies wat Reynolds de CTg-remmonitor noemt (C is cryo; Tg is glasovergangstemperatuur). De gloednieuwe paden werken tot 100 graden F koeler dan de vorige tracks, wat een consistenter en betrouwbaarder remgevoel oplevert. Dat is van onschatbare waarde voor rijders zoals Mancebo die een groot deel van hun seizoen 2012 vooraan zullen doorbrengen en steile afdalingen zullen bombarderen .

van 19

Vittoria Corsa Evo Cx

Voor banden heeft het Competitive Cyclist Racing Team een collectie Vittoria-versies om uit te kiezen. De meest populaire is de Corsa Evo Cx-buis, die een behuizing van 320 draden per inch heeft die een combinatie is van polykatoen en Kevlar. Als de straten echt ruig zijn – zoals in de beroemde Tour of this Battenkill – kijk dan voor de groep om over te stappen op Vittoria’s Pav-versie.

van 19

Look Keo Blade Cromo-pedalen

De groep stinkt naar Look Keo Blade Cromo-pedalen, die een koolstofvezellichaam gebruiken voor lichtheid en een cromoly-spil en roestvrijstalen slijtplaat voor duurzaamheid en betrouwbaarheid. Het “blad” is een deel van koolstofvezel dat tegen de retentieplaat buigt om de schoenplaat op zijn plaats te houden. Dit helpt het pedaal lichter te maken dan bij gebruik van de standaard stalen veer.

van 19

Teamleider

Er is geen twijfel mogelijk van wie deze fiets is. De Spanjaard begon zijn carrière bij de beroemde Banesto-groep in 1998 en heeft door de jaren heen gereden voor AG2R Prevoyance, Relax-Gam, Fercase-Rota dos Moveis, Rock Racing, Heraklion Kastro-Murcia, evenals de voorganger van de Competitive Cyclist team, Realcyclist.com. Zijn beste carrièreresultaat was de vierde plaats in de Tour de France 2005, die onlangs werd verhoogd naar de derde plaats met de verklaring dat de resultaten van de Duitser Jan Ullrich werden gediskwalificeerd vanwege een dopingovertreding.

van 19

Stijver, sneller

Het Pinarello Dogma two-frame heeft een 4 cm kleinere koptelefoonhouding die een grotere stuurbuis in de vorkkroon mogelijk maakt. Dit, zegt Pinarello, eindigt in een toename van 19% van de stijfheid aan de voorkant, wat resulteert in meer voorspelbaar remmen en een nauwkeurig stuurgevoel. De vorkpoten zijn nog gladder en veel aerodynamischer met behulp van een gebeeldhouwde kroon die moeiteloos in de opnieuw gevormde buis integreert.

van 19

Versnellingsopties

Zoals de meeste profs heeft Mancebo een 11×23 achtercassette gekoppeld aan een 53×39 kettingblad vooraan. Maar in zeldzame situaties, als de beklimmingen van de dag extreem steil zijn, moet je op zoek naar de Spanjaard om te wisselen op een tandwiel met 25 of zelfs 28 tanden, zodat hij een grotere, comfortabelere cadans kan draaien wanneer hij bergopwaarts gaat.

van 19

53×39

SRAM Red Black 53×39 kettingbladen zijn gekoppeld aan SRAM Red Black cranks en Appearance Keo Blade Chromo pedalen, waardoor de motor ontstaat die wordt aangedreven door de enorme motor van Mancebo. Het team maakt ook gebruik van een K Edge gesoldeerde kettingvanger, maar elimineert het soort gevallen met een ketting met vallende ketting – ook wel Chaingate genoemd – dat aantoonbaar het succes van Andy Schleck van de Tour de France van 2010 heeft gekost (dat wil zeggen, voordat het uiteindelijk werd gegeven aan hem met terugwerkende kracht nadat Alberto Contador was geschorst wegens een dopingovertreding).

van 19

SRAM Red Aero GlideDe SRAM Red achterderailleur heeft een niet-invasieve titanium bevestigingsbout om op gewicht te blijven. Samen met de lange bovenste knokkel ruimt zelfs 28-tands tandwielen op, iets waar Mancebo dol op zal zijn als hij het grotere versnellingsbereik wil wisselen om een grote klimdag te krijgen. Stijf gesmeed aluminium is bestand tegen buigen, waardoor een nauwkeurige uitlijning van de versnellingen behouden blijft. De binnenste katrolplaat van koolstofvezel is ook bestand tegen flex, waardoor de stijfheid toeneemt voor scherpe versnellingswisselingen.

van 19

Francisco ‘Paco’ Mancebo, raceklaar

De race-dagspecificatie van Mancebo wordt uitgevoerd door een Catlike Whisper Plus-helm, Giordana FormaRed Carbon-bibvest en korte broek en DMT Radial-schoenen. Alle sponsors van het team kwamen opdagen op het trainingskamp en gaven demonstraties aan de renners, zodat ze betere ambassadeurs zouden kunnen zijn voor de uitrusting die ze in 2012 hun eigen uitrusting zullen noemen.