Koopgids 2012. Aerodynamische Fietsen
Blue AC1 SL,950

Blue heeft de AC1 SL voor 2012 gereviseerd en we waren bang dat een hogere gewichts- of stijfheidsbesparing zou kunnen leiden tot een minder plezierige rit. Aanpassingen aan het koolstofmateriaal en de lay-out verlichtten het frame met 110 g (een gemiddelde wordt nu geclaimd bij 1.040 g). Blue zegt ook dat de gloednieuwe, taps toelopende kopbuis 4 procent stijver is. De zit- en onderbuizen zijn iets groter om hun aerodynamische efficiëntie te vergroten. Het bedrijf beweert ook dat zijn trapas een van de stijfste in de categorie blijft. Zoals veel aero-fietsen, klinkt de AC1 SL als een straalmotor die aan het rollen is om op te stijgen, waardoor het weggeluid wordt versterkt met behulp van een whoosh – onze eigen variant van een sonische dreun – waardoor je je snel voelt.

Lees onze volledige Blue AC1 SL-recensie.

van 11

Bianchi Oltre Super Record, 000

Met een prijskaartje is deze fiets niet voor iedereen. Maar de verfijnde subtiliteiten van de Campagnolos-aandrijflijn van het hoogste niveau, gekoppeld aan een fiets die Bianchi zijn beste artiest ooit noemt, is aantrekkelijk. De kenmerkende Celeste-verf van de Italiaanse fietsfabrikant is aangebracht in een monocoque frame van volledig carbon met een ruitvormige aero-onderbuis, die naar een stijfheidverhogende BB30-trapas leidt. Een vleugelvormige vorkkroon, interne kabelgeleiding en ook aero-vormige balhoofdbuis en zadelpen verhogen de efficiëntie. Hoogtepunten van de componenten zijn onder meer tubeless-compatibele Fulcrum Racing Zero-wielen en een FSA K-Force Compact Carbon-stuur. Framematen variëren van 47cm tot 61cm. Het geclaimde gewicht voor een afmeting van 55 cm is een gevederde 970 g. En de titel? Het betekent verder in het Italiaans, een verwijzing naar de mogelijkheden van de fiets op het raceprogramma, of een andere rit.

van 11

Canyon Aeroad CF 9.0 Team ,775

Als fietsen werden gerangschikt op basis van hun rijders, zou de Canyon Aeroad CF 2011 weinig rivalen hebben. Onder leiding van de Belgische beroemdheid Philippe Gilbert voltooide de Aeroad als eerste Amstel Gold, Flche Wallonne, Luik-Bastenaken-Lige en etappe 1 van de Tour de France. Gilbert is sindsdien van team en fiets veranderd, maar de Aeroad blijft een racesysteem van het hoogste niveau, nu verkrijgbaar in zeven configuraties, waaronder de gloednieuwe Katusha-teamfiets. Ontwerpers verhoogden de aerodynamische efficiëntie door het frontale gebied van het frame te verkleinen, met behulp van een zandlopervormige kop buis- en vleugelvormige vorkbladen. De kortere vork en lager gelagerde zitting brengen ook het midden van de balhoofdbuis naar beneden, waardoor een meer aerodynamische rijdershouding ontstaat. Het 9.0 Team-model is uitgerust met een Shimano Di2-aandrijflijn, Mavic Cosmic Carbone SLR-remmen en Ritchey WCS-kooldioxide en pub.

van 11

Cervlo S2,800

Cervlo, een leider op de markt voor aero-wegframes, maakte 16 jaar geleden zijn eerste wind-cheating koolstofvezelfiets – en zijn fietsen waren een steunpilaar in het profpeloton. (Het bedrijf is momenteel een partner van het hele Garmin-Barracuda-team) Die professionele rijders zullen zich tot het Cervlo S5-team wenden voor routinematig wedstrijdgebruik, maar amateurs die hun fietsen echt moeten dekken, kunnen veel van dezelfde beloningen binnenhalen aan boord van het budget- vriendelijke S2. Hoogtepunten van de unit zijn een aero Cervlo SL zadelpen, een FSA Omega compacte pub, Fulcrum Racing T wielset en SRAM Rival shifters en derailleurs. Het frame is gemaakt van speciaal geselecteerde koolstof met hoge modulus en de geometrie is verminderd om de rijder in een meer aerodynamische positie te brengen. Andere hoogtepunten zijn een aero-balhoofdbuis en staande achtervorken, ICS3 interne kabelstops, oversized trapas,en een 3T Funda Professional vork.

van 11

Vilt AR1.999

Sinds de introductie in de Tour de France 2008 heeft Felts AR-lijn een reputatie opgebouwd voor de hele dag ontspanning en aerodynamische efficiëntie. Periode 3 van de 08 Tour leverde een memorabel moment op: Can Frischkorn joeg zijn AR in een ontsnapping van 200 kilometer en miste amper een heroïsche ritzege. In werkelijkheid hebben windtunneltests op basis van Felt aangetoond dat passagiers in een AR1 een route van een uur 58 tot 75 minuten sneller kunnen rijden dan op een fiets met traditionele buisvormen. Dit jaar dient de fiets als het belangrijkste wapen voor de Argos-Shimano-ploeg. Rijders zullen profiteren van de AR3 cms windtunnel-aangedreven framelay-out, vervaardigd met UHC-Nano koolstofvezel en uitgerust met Shimano Dura-Ace Di2. Interne kabelgeleiding en Felts Aero Road UHC Ultimate monocoque vork verminderen de weerstand verder.Spec-hoogtepunten zijn de meest flexibele Shimano WH-7900 35 mm carbon clincher-wielen.

van 11

Kuota Kult , 000

Na enkele jaren van problemen met zijn distributieketen, is Kuota terug in Noord-Amerika. Dat is uitstekend nieuws voor liefhebbers van die sluipende racemachines. De Kult is de opvolger van de Kredo Ultra. Volgens het bedrijf is de fiets de perfecte combinatie tussen esthetiek en technologie. Om zijn beloften te ondersteunen, ontwierp Kuota gewijzigde aero-framevormen om de luchtstroom rond framebuizen, interne kabelgeleiding en ook een versterkte trapas met een BB30-inzetstuk te verbeteren voor meer stijfheid en stijfheid van de aandrijflijn. Met een semi-geïntegreerde aero-seatmast met twee standen kunt u uw perfecte positie kiezen, maar krijgt u toch de prestaties van een geïntegreerde seatmast. Je krijgt namelijk een Shimano Dura-Ace aandrijflijn en American Classic Victory 30 wielen (niet afgebeeld). U kunt upgraden naar een Shimano Dura-Ace Di2 digitale aandrijflijn voor een extra

van 11

Litespeed Ci2.000

Nieuw voor 2012, het gestroomlijnde, raceklare Ci2 koppelt Litespeeds eersteklas carbon aero-framework met Shimanos nieuwe Ultegra Di2 elektronische schakelsysteem. Andere kenmerken zijn een BB30-trapas die de rit verstijft, een zero-stack balhoofdstel voor schonere aerodynamica en een taps toelopende stuurbuis van 11/8 tot 11/5 cm voor meer stijfheid aan de voorkant. De boogvorm van de vork zorgt ervoor dat er meer lucht soepel tussen de benen en het wiel kan passeren. Het frame zelf is gemaakt van T40 nanotech-koolstofvezel, waarvan Litespeed beweert dat het sterker en lichter is dan de conventionele lagen die in veel fietsframes worden gebruikt. De stoutste bewering van het bedrijf is echter dat de hoeveelheid van al deze aerodynamische verbeteringen 16 procent typisch is voor het gewenste vermogen bij alle gierhoeken in vergelijking met niet-naero-fietsen. Dat, zoals Litespeed opmerkt,is als het voordeel krijgen van dure racewielen zonder de creditcard te hoeven halen.

van 11

NeilPryde Alize, 450

In plaats van bladachtige framebuizen heeft de Alize gedrongen contouren om de luchtstroom grondig te sturen. Ook te zien op fietsen van sommige andere merken, neemt deze lay-out een normaal vleugelprofiel, zoals een vleugel, en wordt het ook in de staart afgekapt, waardoor een krachtigere structuur ontstaat die nog steeds aerodynamische voordelen biedt. Alize, genoemd naar een noordoostelijke passaatbries, is gebouwd voor fietsers die op gran fondo’s rijden – of voor iedereen die langere ritten maakt. Hoewel de fiets veel van deze fietsers zeker zal bevallen, zullen racers er ook van genieten dankzij het snelle rijgedrag. Het frame heeft een indrukwekkend uniforme, efficiënte textuur en er is net genoeg aanbod om vol vertrouwen high-definition hoeken te volgen. De rit is rommelend op een racefiets, vooral door de achterkant, waardoor fietsers die op zoek zijn naar bescherming tegen oneffen wegdek, kunnen worden uitgeschakeld.

van 11

Ridley Noah FB Fast, 395 (alleen frame)

De Belgische fietsenmaker Ridley was de eerste fabrikant die in 2012 een WorldTour-succes boekte, met Lotto-Belisol-renner Andre Greipel die de startfase vasthield tijdens de Tour Down Under van Januarys in Adelaide, Australië. Hij reed de wind-cheating FB Quick, die aerodynamische verbeteringen omvat die Ridley FAST Concept of Future Aero Speed Tech noemt. Voor- en achterremmen zijn opgenomen onderdelen van de vork en het frame, in tegenstelling tot vastgeschroefde componenten. Een getextureerde coating op strategische locaties verbetert de luchtstroom en vermindert de weerstand, en de vork is uitgerust met folies die lucht wegzuigen van de spaken. Het netto-effect, beweert Ridley, is een fiets die bijna twee mijl per uur sneller is in sprints, en 20 minder watt om 40 km/u bij een ontsnapping te houden. Het frame is compatibel met digitale aandrijflijnen,samen met ook een PressFit 30-trapas helpt ervoor te zorgen dat elke pedaalslag u op de weg voortstuwt.

van 11

Specialized Venge Guru SRAM Red,400 De

ontwikkeling van de Venge begon in 2006. Specialized dacht dat het een werkbare lay-out had in 09, maar werd afgewezen door internationale racereglementen. Na eenentwintig ritten naar vijf windtunnels, werd de Venge in 2011 te veel onthuld. Inderdaad, de fiets was snel genoeg om sprinter Mark Cavendish ertoe te brengen hem in talloze WorldTour-overwinningen te rijden. Een trapas-chainstay uit één stuk verhoogt de trapefficiëntie. Interne kabelgeleiding en piekerige Roval Rapide EL 45-wielen verminderen de weerstand. Het semicompacte 52/36 kettingblad in combinatie met een SRAM 11-28 cassette zorgt voor een hoge cadans. Zes maten (49 cm tot 61 cm) helpen rijders de ideale pasvorm te vinden.

van 11

Wilier Imperiale ,999

Na een eeuw in het vak is de Italiaanse fietsenmaker Wilier Triestina er niet op tegen om externe adviseurs te zoeken. Toen het tijd was om de strijd aan te gaan met de aero-bike, schakelde Wilier de beroemde aerodynamica-expert John Cobb in om een gloednieuw, windsnijdend frame te ontwerpen. Het eindresultaat was dat de Imperiale, een Shimano Ultegra-uitgeruste speedster met Fulcrum Racing 5 wielen; een Ritchey Pro-stang, stuurpen en zadelmastkap; samen met een Selle Italia SLR XP-zadel. Echter, de Cobbs aero-impact die dit carbon monocoque frame definieert. Hij beweert dat de bovenrand van de onderbuis van de splitter de lucht die van het draaiende voorwiel komt, opwarmt (en versnelt). De balhoofdbuis is gevormd om de atmosfeer weg te tillen van het voorwiel; de zitbuis-stoelsteuncluster verplaatst de atmosfeer vervolgens gemakkelijk langs de zitbuis; en uiteindelijk,de staande achtervorken zijn gevormd om lucht langs het achterwiel te leiden.