Nancy En Sage's Baja-Ready Surly ECR/Streamliner

In deze editie van Rider and Rig bekijken we Nancys Surly ECR en haar vijfjarige zoon Sages Tout Terrain Streamliner, gebruikt tijdens een tweeweekse tour rond de Baja Divides Cape Loop. Leer de verschillen tussen de 29+ en de 27.5+ modellen en zie Sage’s verbazingwekkende geveerde aanhangerfiets compleet met zijn eigen zadeltas.

Een klein verhaal over fietsreizen en bandenmaat: Voorafgaand aan deze fiets bezat Nancy Crowell, een in New Mexico gevestigde doctor in de oosterse geneeskunde, de 29+ versie van Surlys populaire overlander, de ECR. Ze reed ook op het eerste generatie Zwitserse zakmes van fietsen van het bedrijf, de 66 cm Troll. Deze reizen omvatten het Colorado-gedeelte van de Great Divide Mountain Bike Route, evenals familiereizen naar Chili en de Ecuadoraanse Andes. De fiets is opgebouwd uit onderdelen van een oude Trek hardtail en is uiteindelijk voorzien van 6 cm banden. Het heeft haar jarenlang goed gedaan. Nadat ze de Krampus op lokale paden had gereden, besloot ze om plus-banden te proberen, die voornamelijk verkrijgbaar waren in maat 74 cm. Ze voelde dat ze ondanks het extra gewicht beter ging rijden en dat ze een grote hulp waren op het zanderige en rotsachtige terrein waarop ze rijdt.

Ze was eigenlijk heel blij met haar 29+ ECR. Eenvoudig, veelzijdig en betrouwbaar, het is haar favoriete fiets geweest voor een aantal meerdaagse bikepacking-reizen, waaronder een familie-epos naar Bolivia en meer lokale avonturen naar Sedona, AZ. In feite had ze weinig interesse om over te stappen op de tweede generatie ECR, die verkleint tot 27,5+ hoepels in haar framemaat een kleine. Het is zelfs mogelijk dat ze echt zei: doe niets aan mijn fiets, ik vind het leuk zoals het is. Gezien mijn neiging om met fietsen te prutsen en mogelijk omdat ik slechthorend ben, besloot ik het op mij te nemen om de onderdelen van haar ECR te migreren om een 27.5+ frameset te krijgen. Ik heb het uitgevoerd met een set die ik al had, zodat we konden zien of het enig verschil maakte.

Mijn ongevraagde fietsmanipulatie was om verschillende redenen gerechtvaardigd. a. 27.5+ wielstellen zijn lichter in rotatiemassa, b. ze kunnen voor transport in een kleinere tas worden verpakt, c. ze bieden extra ruimte tussen de band en de bikepacking-tas en d. Vooruitkijkend beloven ze meer wereldwijde beschikbaarheid en bandenopties. Het frame gaf haar meer bodemvrijheid om op standaard 29er-banden te passen, in tegenstelling tot de grotere trapas van het 29+ rubber. Ik heb ook enkele andere voordelen benadrukt om mijn punt te maken. Hoewel minder geschikt dan 29+ wielen voor rechte afdalingen (in mijn ervaring), voelt 27.5+ duidelijk wendbaarder en gemakkelijker om door rotsachtige paden te rijden. En het is een band die meer in overeenstemming is met haar proporties; 29+ ziet er komisch groot uit op een klein frame en er wordt vaak beweerd dat ze neerkomen op een groot wiel voor een klein persoon om te bewegen. Het is echter een 15 cm3 cm die ik spreek, dus ik kan me alleen maar voorstellen hoe de verschillen zouden uitpakken voor een lichaam van 13 cm 13 cm lang.

Baja Californias Cape Loop, onderdeel van de Baja Divide, was onze familieversie. We hielden haar fiets licht en droegen een frametas, een Roadrunner Jammer stuurtas en wat waterflessen. Een Oveja Negra Bootlegger, op een van haar vorkbladen, maakte het een geweldige pasvorm voor Sage’s toilettas. Het bevatte zowel de Oveja Negra Bootlegger als beide flesjes met genezende zalven. Aap, Sage’s herkauwer. We zouden om de beurt Sage (niet Monkey) trekken op een Tout Terrain Streamliner 9kg (9kg). Sage werd getrokken door de Tout Terrain Mule, een eenwielige, geveerde aanhangwagen die ik al zeven jaar in bezit heb. Ja, aanhangers zijn zwaarder dan bikepacking-opstellingen, de Mule weegt ongeveer 79 kg (8 kg) met de standaard en plunjezak. Maar voor deze reis en de verwachte omstandigheden zijn golf, zand, en rotsachtige onverharde wegen in plaats van singletracks en hike-a-bikes was logisch. Aangezien we onze zinnen hadden gezet op het rijden van 20 mijl per dag voor onze vijfjarigen, konden we ook meer voedsel en water meenemen dan ik anders nodig zou hebben bij het afleggen van grotere afstanden. We mochten ook een frisbee, floaties en masker meenemen naar het strand. Familie-uitstapjes moeten gaan over plezier maken en niet over het loggen van mijlen. De aanhanger- en aanhangerfietsen delen hetzelfde koppelingssysteem, waardoor ze gemakkelijk kunnen worden gewisseld. Omdat ik in de winter meer dan Nancy heb gereden, heb ik zowel voor als achter mini-koffers gebruikt, die ik met voedsel en andere zware voorwerpen heb geladen. We mochten ook een frisbee, floaties en masker meenemen naar het strand. Familie-uitstapjes moeten gaan over plezier maken en niet over het loggen van mijlen. De aanhanger- en aanhangerfietsen delen hetzelfde koppelingssysteem, waardoor ze gemakkelijk kunnen worden gewisseld. Omdat ik in de winter meer dan Nancy heb gereden, heb ik zowel voor als achter mini-koffers gebruikt, die ik met voedsel en andere zware voorwerpen heb geladen. We mochten ook een frisbee, floaties en masker meenemen naar het strand. Familie-uitstapjes moeten gaan over plezier maken en niet over het loggen van mijlen. De aanhanger- en aanhangerfietsen delen hetzelfde koppelingssysteem, waardoor ze gemakkelijk kunnen worden gewisseld. Omdat ik in de winter meer dan Nancy heb gereden, heb ik zowel voor als achter mini-koffers gebruikt, die ik met voedsel en andere zware voorwerpen heb geladen.

We realiseerden ons het verschil in grootte tussen de 27.5+ framesets en de 29+ ophanging gecorrigeerde versie niet toen we ze verwisselden. Het was significant rond het volume van een sprong in framemaat, wat betekende dat we moesten klauteren om een grotere frametas te lenen van een vriend aan de vooravond van onze reis. Het is nog steeds fijn om de extra capaciteit te hebben, vooral omdat de ruimte zo beperkt is op kleine frames. Haar Jones H-Loop staven zijn vervangen door een prachtige set AM Pierce titanium staven uit onze onderdelenbak. Ze zijn polsvriendelijk en hebben een sweep van 22 graden. Ergon GP-1 handvatten maken het pakket compleet. Zoals later bleek, is Nancy meer een fan van haar Jones-bar, dus dat zal waarschijnlijk terugkeren. Kleine aanpassingen ten opzichte van het standaardmodel zijn een inline Thomson-zadelpen en haar favoriete zadel, een Terry Butterfly, een steunpilaar op de drie fietsen die ze de afgelopen zes jaar heeft gehad. De stof begint te barsten, dus u moet op zoek naar een vervanging.

We hebben haar Surly OD-crankstel gehouden omdat het een kettingblad met 36/22 tanden en een 36T-cassette heeft. Dit zorgt voor een breed scala aan versnellingen. Omdat het 9-speed is, is het goedkoop om vervangende onderdelen te kopen en zijn de loopafstellers op oudere derailleurs ook gemakkelijk te gebruiken. Nancy is een tijdje geleden overgestapt op platte pedalen en haar VP’s zijn nog steeds sterk.

Misschien niet verrassend, gezien de gegolfde wegen, brak een van de goedkope aluminium bidonhouders die we op de vork hadden vastgeschroefd. De nieuwste versie van de ECR heeft twee bladen en biedt plaats aan nog een. Een Velo Orange Mojave waterfleskoffer is gemaakt om een Velo Orange Mojave Klean Canteen te dragen, die 1.814 gram weegt. De zeer elegante Snackhole van de geïmproviseerde mannen verzamelde extra snacks en vloeistoffen en plaatste een Carsick Designs Barrel-tas aan de andere kant.

HOOGTEPUNTEN VAN FIETSBOUW

  • Frame en vork: Surly ECR (klein)
  • Koptelefoon: Cane Creek
  • Crankarmset: norse OD 170 mm
  • Cassette: Shimano 11-36T
  • Kettingbladen: 36/22
  • Stuur: AM Peirce, 22 graden sweep
  • Stuurpen: 70mm
  • Zadelpen: Inline Thomson
  • Zadel: Terry Butterfly
  • Handvatten: Ergon GP-1
  • Pedalen: VP-001
  • Ketting: 9-speed Shimano
  • Shifters: Microshift 9 versnellingen
  • Remmen: Avid 160/180 mm remschijven
  • Voornaaf: Shimano Deore
  • Achternaaf: Shimano Deore
  • Velgen/banden: WTB Scraper i45, Maxxis High Roller 27.53 (v) en Chronicle 27.53 (r)

Wat Sage betreft, een aanhangerfiets was logisch voor de reis. Hoewel hij een zelfverzekerde rijder is, zou de Isla Bike Beinn waarmee hij naar school pendelt het leven in Baja niet gemakkelijk hebben gemaakt, en het is onmogelijk dat zijn benen zonder hulp de afstanden zouden hebben afgelegd die we hadden gepland tussen de bevoorrading. Hoe leuk ik de Burley Picollo ook vond die ik eerder heb besproken, ik was blij om hem op een fiets met vering te zetten, die we voor de reis hadden geleend. Het was moeilijk voor hem om het pad voor hem te zien of te anticiperen op veranderingen in het terrein als gevolg van verschuivingen in lichaamsgewicht. De vering hielp zijn ruggengraat en maakte afdalingen veel aangenamer. Eerder merkte we dat zijn voeten de neiging hadden om van de pedalen te vliegen, wat zelden een probleem was met de Streamliner. Er was zelfs ruimte om een 8L Revelate Terrapin-zadeltas in te persen. De spelingen waren een beetje krap, dus we waren blij met de dorpellijst toen we grotere kuilen of rotsen raakten (verwacht binnenkort een meer gedetailleerde beoordeling van de Streamliner). We hebben een paar stuurtassen voor Sage toegevoegd, een voor zijn waterfles en een andere voor eventuele interessante wegvondsten en schelpen die hij toevallig tegenkwam.

De Patagonia duffel die we gebruiken om te reizen past perfect in de Tout Terrain Mule. Sage hielp Nancy de Tout Terrain Mule de steilere beklimmingen op te trekken. Hij kon ook van de Streamliner afstappen om ons leven een beetje gemakkelijker te maken als hij achter ons zat (ongeveer 20 kg/20 kg). De Mule heeft een handige standaard, die we gebruikten om beide fietsen op te leunen, wat hielp bij de routine van het dagelijks in- en uitpakken, wat een bijzonder langdradige aangelegenheid kan zijn tijdens familietochten.

Als je een openbaring verwacht in het verkleinen van 29+ naar 27,5+, dan moet ik je helaas teleurstellen. Nancy, die van bikepacken houdt maar niet zo geobsedeerd is door de uitrusting als ik, meldt dat er geen significant verschil was in de frames. Toch zou ik dat een goede zaak vinden, aangezien de fiets zeker gemakkelijker te vervoeren was in onze Ground Effect Tardis-fietstas, de kleinere wielen meer ruimte boden met de trailerarmen en het nieuwe frame haar in staat stelde een grotere frametas te gebruiken. En we kunnen allebei dezelfde bandenmaat delen, wat handig is; 27.5+ voelt als een goede middenweg, wat je lengte ook is. Daarover gesproken, we wisten dat het pad op sommige plaatsen zanderig en rotsachtig kon zijn. Nicholas Carman, routeontwerper, stelde voor om een voorband te monteren die meer bite heeft dan mijn WTB Rangers. Ik droeg daarom de WTB Scrapers met Maxxis High Roller 3. 0 aan de voorkant en een langzamer rollende Chronicle aan de achterkant. Beide banden konden zonder problemen tubeless worden opgezet, waardoor ze een efficiënte combinatie waren. Om de Mule en Streamliner wat meer comfort te geven heb ik ook de Maxxis Maxxdaddy 22.0 banden gemonteerd. Ik heb hun binnenbanden afgedicht met afdichtmiddel.

Over het algemeen was de opstelling perfect voor de reis. In een ideale wereld zouden we de vrachttrailer kwijtraken. Gezien het beperkte rijbereik dat we hadden, was het echter een goede keuze. Het stelde ons in staat om drie hongerige en dorstige mensen aan te kunnen, terwijl het gemakkelijker was dan het gebruik van softbags voor bikepacking.