Shamrock

De opkomende wieldimensie van 27,5 was een hot item bij NAHBS. Shamrock Cycles (Tim ODonnell) onthulde deze volledig geveerde fiets die oud en nieuw vermengde, en is gebouwd rond de standaard wielen. De gesjouwde stalen fiets heeft een 1.5 taps toelopende balhoofdbuis en PF30 trapas gekoppeld aan een aluminium Ventana-kofferbak.

van 17

Shamrock Head Tube

Shamrocks 27.5 creatie had een bi-laminaat hoofdframeconstructie: eerst creëerde hij filetgesoldeerde nokken met ingewikkeld gesneden segmenten die vervolgens aan buizen werden gesoldeerd. Er zijn geen stickers. In plaats daarvan is dit B-132 cm-ontwerpuiteinde verf, uit Corby Concepts, die ook de RockShox-vork heeft geverfd.

van 17

Appleman

Matt Applemans stijve mountainbike van koolstofvezel was zijn allereerste model met dikke banden en hij nam het dikke onderdeel ter harte. De fiets werd getoond met Surly Knard 29×3.0 banden, die slechts 2,5 cm kleiner zijn dan de typische breedte van dikke fietsen. Het in Minneapolis gevestigde Appleman, met een graad in composiettechnologie, creëerde ook de eendelige Applestem-stang / stuurpen, waarbij een Ritchey C260-stuurpen en een SuperLogic 10D flat-swept-stang werden gecombineerd

van 17

Applemans Carbon Rotor

Appleman houdt zoveel van koolstofvezel dat hij in de Kettle Cycles Kickstarter-campagne heeft doorgebracht vanwege zijn eigen remschijven van koolstofcomposiet. Toen het project zijn financieringsdoel bereikte, kreeg hij een van de eerste sets. Hij heeft ze niet bereden en kon geen commentaar geven op hoe ze werken. Deze nieuwe techniek kun je zelf inschatten: de rotoren zijn nu te koop vanaf

van 17

Applemans Wide Clearance

Een van de uitdagingen van schoenlepelen bij een drie-inch brede 29er-band in elk frame is de speling. Appleman versterkte de composietlay-up op deze fietsen om de slagvastheid te vergroten, en ontwierp op maat een nieuw juk van de liggende achtervork om ervoor te zorgen dat de band zou passen (hij past bij, maar is strak).

van 17

Moots Custom

Deze onwaarschijnlijke creatie is het geesteskind van een samenwerking tussen Steamboat Springs-gebaseerde Moots Cycles en zijn lokale IMBA-filiaal, Routt County Riders. Het is precies hoe het eruit ziet: een gebruiksfiets voor wegenbouw. De 19 ponds rig (zonder uitrusting) draagt de benodigdheden voor een enkele dag door mensen aangedreven trailbuilding en onderhoud, inclusief een stevig kettingzaagrek met aangepaste kettingkast, een achter-de -zadelbuisbeugel voor een fles gas voor de bekeken, behoorlijk dikke banden en verminderde versnelling om die lading de berg op te krijgen. Het was een dubbele prijswinnaar bij NAHBS: Best Theme Bike en Peoples Choice Award.

van 17

Moots voorrek
Het voorrek
met beloningen voor de bemanning verdubbelt als een montage voor een op maat gemaakt titanium Pulaski-stijl trailbouwinstrument. Moots heeft ons verzekerd dat ze ook een leren hoes voor de dissel hebben gemaakt, waardoor de veiligheid wordt verzekerd in het geval van een ongeplande demontage.

van 17

Ti Cycles

Ti Cycles was een van de vele beschikbare bouwers met een dikke fiets met voor- of volledige vering. Deze gebruikte een rocker-verbinding met één draaipunt samen met een omgebouwde Cannondale Headshok Lefty-vork. Let op: de bovenbuis is op dezelfde hoogte als de overmaatse balhoofdbuis.

Info: ticycles.com

van 17

Ti Cycles trapas

Ti Cycles maakt gebruik van een gelaste bladveer liggende achtervork in plaats van een draaipunt bij de trapas, een ontwerp dat de voorafgaande bandenspeling behoudt. Het enige praktische draaipunt op dit frame is waar de staande achtervork de zitbuis raakt. In zijn traditionele fietsen biedt het bedrijf een aantal ophangingsontwerpen, waaronder een door Santa Cruz gelicentieerd VPP-alternatief.

van 17

Mendon Cyclesmith Lefty Crown

Cannondales oudere Headshok Lefty-vorken, die aluminium poten hebben, zijn momenteel de gemakkelijkste oplossing voor voorvering op dikke fietsen. Maar ze hebben wat aanpassingen nodig: om ze te maken heb je bredere kronen nodig. Nieuwere vorken zullen niet werken, omdat ze koolstofpoten hebben die niet in de gloednieuwe implantaten kunnen worden geleegd. Voor de vork op deze fiets wendde Form Cycles zich tot Mendon Cyclesmith.

van 17

Mosaic

NAHBS is een whiplash-inducerende mix van praktische en grillige ontwerpen. Deze inzending van Mosaic verenigt beide in 1 fiets. Het was de enige dirt-jump-fiets die te zien was – en een die het extra onderscheid draagt dat hij van titanium is gemaakt en een zitmast gebruikt. Dit was niet alleen een vlucht van fantasie, het ontwerp functioneert: dit is een gebruikte (en misbruikte) klantenfiets die compleet met slijtage op de vork werd tentoongesteld.

van 17

Paragon Machine Works

Paragon bouwt normaal gesproken geen fietsen; de iconische firma Marin County is een leverancier van framebouwcomponenten, gereedschappen en bewerkingsoplossingen voor de fietsenmakerij. Veel fietsen die op NAHBS werden getoond, werden gebouwd met behulp van hun uitvaleinden. Maar Paragon brak met de conventie en arriveerde bij NAHBS met deze ongelooflijke mountainbike gebouwd rond een 18-versnellingsbak aandrijving op de trapas.

van 17

Paragon Rear Cog

De versnellingsbak was niet het enige interessante onderdeel van de Paragons-fiets. Bovendien bevatte het de suggestie, juweelachtige uitvaleinden, die de riemaandrijving spannen via een flexibele snelsluiting. Een goede riemspanning is essentieel bij fietsen met riemaandrijving en we hopen deze nieuwe uitval de komende jaren op veel fietsen te zien.

van 17

Eriksen

Kent Eriksen kon niet wegblijven in de framebouw. Na het promoten van Moots, ging hij al snel weer fietsen bouwen onder zijn eigen naam. Hier exposeert hij met een 27,5 volledig geveerde fiets die van zijn vrouw is. Eriksen heeft sinds 2009 prijzen gewonnen bij elke NAHBS-serie.

van 17

Eriksen Stay

Veel handgemaakte full-suspension fietsen gebruiken voorgebouwde aluminium achterdriehoeken van Ventana. Maar met deze fiets gebruiken Eriksen en partner Brad Bingham (een ex-Moots-werker) een ophangingsontwerp met één draaipunt onder licentie van Yeti met een achterdriehoek. Let op het arbeidsintensieve juk van de liggende achtervork samen met de schone lassen; Bingham en Eriksen zijn een van de beste ti-frame lassers ter wereld.

van 17

Black Sheep

Colorado-bouwers Black Sheep staan bekend om hun elegant gebogen frameontwerpen, maar deze dikke fiets onderscheidde zich van hun gebruikelijke normen. De achterste driehoek buigt op een gebladerte veervormige achtervork, terwijl de vorkpoot gewoon op een andere schuif klikt.

van 17

Black Sheep Fork

Black Sheep last veel custom truss vorken voor zijn stijve mountainbikes. Voor zijn volledig bevroren dikke fiets heeft hij wat inspiratie gehaald uit het oude Girvin Pro-Flex-ontwerp, waardoor een vorkvork in parallellogramstijl rond een Fox RP23-schok werd gecreëerd. De rocker-links zijn van aluminium (de enige gewichts- en kosteneffectieve benadering om ze te maken), maar de truss-componenten zijn allemaal van titanium. Het resultaat is allemaal Black Sheep.