Deze 180 mm e-bike heeft een serieuze kracht achter zich.

Gewicht: 23kg. (M, onderhouden)

Stijl: Enduro e-bike

Aandrijving: Shimano XT

Framemateriaal: aluminium

Veerweg
: 180 mm, voor en achter

Wielafmetingen: 27,5

De juiste fiets voor: Rijders die veel bewegen, maar hulp nodig hebben bij het klimmen

De Haibike XDURO Nduro 10.5 is een enorme enduro e-bike met 180 mm vering van een RockShox Lyric RC-vork en een Bosch Performance CX-motor met 75 Nm koppel. Ik nam het een paar ronden in Northstar Bike Park in Truckee, Californië, om te bepalen hoe het presteerde op de grindachtige beklimmingen en bermachtige afdalingen.

Nduro-familie

De Nduro-familie maakt deel uit van deze XDURO-lijn, die is samengesteld uit innovatieve offroad-versies van die merken. Het beschikt over de 150 mm AllMtn, de 120 mm FullSeven Carbon, de FatSix dikke fiets en de voor zichzelf sprekende Dwnhll. Je vindt er vijf Nduro-versies, variërend van de Nduro 7.0 tot de Nduro 10.0. Zowel de 7.0 als de 9.0 worden geleverd met een Yamaha PW-X-aandrijfeenheid; nog drie versies worden geleverd met een Bosch Performance CX-motor.

De Bosch Performance CX levert 75 Nm koppel. Trevor Raab

Enduro-geometrie

De Nduros-geometrie is relatief vergelijkbaar met andere enduro-fietsen in exact dezelfde reiscollecties. Het heeft een balhoofdhoek van 65,5 graden, 420 mm liggende achtervorken en een zitbuishoek van 74 graden. Er zijn ook een aantal e-bike-specifieke dingen: een schokbestendige schuifplaat bedekt de motor onder de basisbeugel en de ketting loopt op een katrol op de zitbuis waarvan het bedrijf zegt dat het helpt bij het opheffen van kettingspeling zodra de ophanging wordt samengedrukt.

RockShox-ophanging

Een RockShox Lyric RC-vork biedt 180 mm veerweg.

75Nm koppel

De Bosch Performance Line CX-motor is geoptimaliseerd voor sportief gebruik.

Compact scherm

Een Bosch Purion-scherm toont modus, snelheid, afstand, bereik en meer.

500Wh batterij

De Bosch Powerpack 500 kan tot een beloofde 65 mijl meegaan.

Haibike SkidPlate

Een schokbestendige schuifplaat bedekt de motor onder de trapas.

De evaluatie

Hoewel de Nduros-nummers misschien lijken op die van een normale enduro-fiets, is dat gewoon niet waar. Natuurlijk, hij heeft een veerweg van 180 mm en een mind-hoek van 65,5 graden – in theorie items die je nodig hebt om pittige paden te verpletteren – maar hij bevat ook een motor van 5 kg die direct boven de trapas zit, wat het hanteren bemoeilijkt. Dat extra gewicht op het frame zorgt ervoor dat de fiets niet bijzonder goed handelt in technologie. Het is traag om abrupte veranderingen in de line-up op te vangen en kan ongemakkelijk en onhandig aanvoelen door rotstuinen.

De Nduro die ik heb getest, werd geleverd met een Bosch Performance CX-systeem (andere Nduro-versies zijn gespecificeerd met een Yamaha PW-X-motor). Heuvels op gaan was een knaller – draai gewoon de motor omhoog om turbo te maken en laat de pedalen snel draaien om het beste voordeel te behalen. Er is ook de relatief nieuwe eMTB-manier, waarbij de motor meet hoe snel en hoe zwaar je trapt om de beste hoeveelheid elektriciteit voor dat moment te leveren. Hoewel dit materiaal geweldig is om omhoog te gaan, kan het een beetje vreemd zijn op de weg. De motor komt af en toe onverwachts in actie, waardoor je in uitdagingen terechtkomt die je misschien niet verwacht. Ik vond het het beste om het op de laagste modi te houden terwijl ik op singletrack was. Ik had moeite om mezelf deze fiets te zien dragen in de delen van het pad waar ik normaal een 180 mm fiets op zou rijden – hij wil absoluut op de grond blijven.En hoewel ik sommige supersteile stukken niet heb gereden, stel ik me voor dat de massa van de fiets me ertoe zou kunnen brengen sneller te accelereren dan verwacht.

De Nduro heeft 180 mm veerweg achter. Trevor Raab Maar toch: deze fiets heeft veel voordelen. Het was de tweede die ik op exact dezelfde dag, hetzelfde parcours, testte. Bij de eerste werkte ik de klim naar de paden op Northstar Bike Park in Truckee, Californië, met mijn longen op zeeniveau de hele weg brandend. Zodra ik de top bereikte, kon ik nauwelijks genieten van de afdaling, omdat ik alleen maar kon denken aan hoe ik weer naar boven moest klimmen. Maar wat betreft de Nduro, ik slaagde erin om in de top te ritsen, niet zonder moeite, hoe gemakkelijk ook dat het aangenaam was geweest. En hoewel de weg naar beneden niet perfect was, had ik nog steeds plezier.

De subset van fietsers die op deze manier een fiets nodig heeft, is klein. Maar voor die mensen die een boost van energie willen om ze in gebieden te krijgen waar ze normaal niet zouden komen, en ook voor het reizen om alles aan te kunnen dat op hun pad komt, kan het een goede keuze zijn.