Vector Vermogensmeter
Na vier jaar testen en plagen zijn de Garmin Vector vermogensmeterpedalen in de uitverkoop. (beleefdheid)

Na vier jaar evolutie, introduceerde Garmin deze week zijn langverwachte pedaalgebaseerde vermogensmeter, Vector, aan een selecte groep pers. Hoewel het bedrijf twee opvallende valse starts had, is de Vector geen vaporware meer; het is direct te koop.

Vector meet afzonderlijk het uitgangsvermogen van elke poot en beschikt over wat misschien wel het eenvoudigste installatieproces is van een vermogensmeter met directe meting die beschikbaar is in de branche. In tegenstelling tot apparaten met een krukas, kunnen de consumenten de pedalen gemakkelijk delen met meerdere fietsen.

De mogelijkheid om onafhankelijk de elektriciteit van linker- en rechterbenen te meten (en deze in realtime te zien op uw ANT+ head-unit) zou een breed assortiment aan nieuwe tactieken kunnen openen om uw rijgedrag te kwantificeren en te verbeteren, zei Vector Product Manager Clark Foy, co- oprichter van deze startup die vier decennia geleden het model Vector-systeem uitvond (MetriGear) voordat hij het aan Garmin verkocht en zijn werk daar voortzette.

We hebben nogal wat professoren, monteurs en coaches gehad die ons benaderden en zeiden dat ze met ons wilden samenwerken, zei Foy, eraan toevoegend dat de toekomstige voordelen van de aanvullende gegevens alles kunnen omvatten, van aanpassingen in de pasvorm van de fiets tot afzonderlijke trainingsprogramma’s om fietsers te maken efficiënter.

De Vector is niet de initiële vermogensmeter die verschillende links-rechts elektriciteitsmetingen biedt. In werkelijkheid is het niet het eerste op pedalen gebaseerde systeem dat u aanbiedt (de gecombineerde Look/Polar Keo Power debuteerde bijna twee decennia geleden).

Maar het Look/Polar-systeem gebruikt het speciale WIND-protocol voor draadloze overdracht van Polar, dus het werkt alleen met Polar mind-units. Garmins Vector is ANT+ (Garmin is eigenaar van ANT), dus de pedalen zijn compatibel met enkele van de tientallen ANT+ draadloze headset-eenheden die er zijn. Via firmware-upgrades bieden Garmins populaire Edge-serie GPS-computers (behalve de 200), evenals de Forerunner 910XT de capaciteit om realtime informatie over het elektriciteitsevenwicht te zien.

Het is ook goedkoper in vergelijking met het Look/Polar-systeem, hoewel niet goedkoop voor die prijs, inclusief de pedalen, detectoren en Keo-compatibele schoenplaatjes, maar geen head-unit.

Onze teststaarten wegen 305 g per paar – ongeveer 80 g over de gebruikelijke set van titanium-gepinde Keo Blades, en 55 g over Shimanos Dura-Ace SPD-SL pedalen. De pods van de detectoreenheid wegen elk 22,5 g.

Voor (links) en achterkant (rechts) van deze Vectoren Pedal Pods. (Joe Lindsey)

Hoewel de detectoreenheden, bekend als Pedal Pods, gevaarlijk kwetsbaar lijken, zei Foy dat het bedrijf er geen heeft beschadigd tijdens vier decennia van testen. Als je er een beschadigt, kost vervanging. Je kunt ook een pedaalrevisieset kopen, bestaande uit de pedaallichamen en de spilbehuizingstanks, want De spil zelf, samen met de interne onderdelen van de elektriciteitsmeter, is verreweg het duurste onderdeel.

Hoewel de binnenkant van het Vector-vermogensmeetapparaat zou kunnen passen in andere pedaalsystemen, is Garmin erop gericht om eerst het Keo-platform uit te krijgen. Het bedrijf zou zijn hand niet tippen of, en zo ja, een variatie voor SPD-SL of een alternatief programma zou bekijken. Een offroad- of cyclocrosssysteem komt er waarschijnlijk niet snel aan; de Pedal Pods hebben een nieuw ontwerp nodig om minder kwetsbaar te zijn voor schade door stenen of andere obstakels.

De machine is waterdicht, maar zoals bij elk digitaal apparaat, waterdicht of niet, moet je het niet met water onder hoge druk besproeien. Garmin-Sharp-rijders testen de pedaallichamen (zonder interne onderdelen van de elektriciteitsmeter) gedurende 2 seizoenen met goede resultaten, zei Foy.

De composiet body en aluminium spindelbehuizing zijn gemaakt door Exustar, terwijl Garmin zijn roestvrijstalen spindels en alle elektronica maakt. Elke spindel bevat acht rekstrookjes en temperatuurindicatoren, terwijl de pedaalhouders de versnellingsmeters, batterij en ANT + -zenders bevatten. De versnellingsmeters meten de cadans en een GPS-head-unit bewaakt de snelheid, waardoor je geen extra sensoren nodig hebt.

Garmin gebruikt siliconen rekstrookjes om doorbuiging in de spil te meten, die duurder zijn dan de metaalfoliemeters die de meeste bedrijven gebruiken. Ze worden echter minder beïnvloed door temperatuurveranderingen, wat de nauwkeurigheid verbetert. Het bedrijf laat elke unit verder een kalibratieproces doorlopen in de fabriek bij verschillende temperaturen.

Het bedrijf beweert dat met deze procedure en ook een secundaire nul-resetprocedure die fietsers kunnen uitvoeren voordat ze aan hun rit beginnen, de precisie van Vectoren binnen één procent van uw werkelijke vermogen ligt – een verbetering ten opzichte van de industriestandaard met een nauwkeurigheid van +/- twee procent.

In de 9-uur-positie wijst de Pedal Pod naar beneden. (Joe Lindsey) De

installatie is relatief eenvoudig in vergelijking met een vermogensmeter. Het pedaallichaam heeft schroefdraad zoals elk ander pedaal, u hoeft alleen de Pedal Pod in de schroefdraad te schuiven. Vervolgens sluit je een rubberen connector aan op de achterkant van de spindel.

De Pedal Pods komen niet overeen met elk crankstel dat op de markt verkrijgbaar is. Garmin heeft ze ontworpen om te passen op crankarmen van ongeveer 15 mm dik en 38 mm hoog, wat veel, maar niet alle, cranks dekt. Sommige, zoals Specializeds carbon S-Works of een paar FSA-cranks, zijn mogelijk niet compatibel.

Elke nieuwe installatie of verandering van fiets naar fiets vereist een overmatige herkalibratiestap, waarbij je de fiets tussen 80-90 tpm moet trappen om de versnellingsmeters de instellingshoeken op de pedaalhouders te laten voelen. Vanaf daar is een statische nul-reset standaardproces, en een tweede, terug trappende nul-reset is voor het beste resultaat”, zegt Foy. Het proces duurt ongeveer 10 minuten om van de ene fiets naar de andere over te schakelen, als het soepel verloopt.

In de praktijk is alles natuurlijk geraffineerder. Het eerste paar Vector-pedalen dat ik in mijn fiets plaatste, ging niet in de headset. Na een paar resets zijn we overgestapt op een nieuwe set pedalen, wat prima werkte. Van de zes journalisten die aanwezig waren bij de lancering van Garmins, was de mijne het enige paar dat problemen had.

En hoewel de pedalen zijn gekoppeld aan een ANT+ head-unit, lijken de Garmin-componenten de snelste setup-menu’s voor uw Vector-pedalen te hebben, waarbij vaak pop-up-achtige prompts worden gebruikt om u door de procedure te leiden. Het is niet moeilijk, maar als je problemen ondervindt, kun je jezelf aan de telefoon vinden met technische ondersteuning.

Een alternatieve rimpel: Foy waarschuwde ons dat de vectoren ongeveer één rit nodig hebben om zich te vestigen na een installatie of fietswissel-eerste bedragen kunnen een beetje afwijken. En ja hoor, toen we uit de stad reden, kwam mijn links-rechts vermogensbalans rond de 35/65 procent, zoals je kunt zien in het eerste derde deel van de schermopname van onze rit.

Een links-rechts discrepantie komt vrij vaak voor, zei Foy, maar ik dacht dat als mijn evenwicht zo ver weg was, ik rondjes zou lopen. Het bleek dat het apparaat een reset nodig had. Daarna was ik normaal.

Vectorpedalen kwantificeren elektriciteit afzonderlijk van de linker- en rechterpedalen.

Nog een andere observatie van mijn allereerste keer dat ik de links-rechts vermogensdimensie gebruikte: mijn grootste variaties waren eigenlijk bij lichtere trapintensiteiten. Op beklimmingen of als ik hard aan het werk was, kwam mijn evenwicht geruststellend tot bijna precies 50/50. (Die zeer lange opening in de clusterkaart is een afdaling waar ik grotendeels uitkwam.

)

Nadat ik heb geleerd dat ik niet echt een freak ben, weet ik niet helemaal zeker wat ik zal profiteren van het bekijken van links-rechts macht. Garmin ook niet. Foy verklaarde dat het bedrijf enthousiast is om precies te leren wat monteurs, coaches en onderzoekers in hun werk ontwikkelen.

Alles wat van vitaal belang is, kan uiteindelijk onderdeel worden van een firmware-update die Garmin zal leveren voor mind-units of de pedalen. En Foy meldde dat Garmin Connect, de toepassingen voor gegevensbeheer en het delen van ritten van het bedrijf, ook zou worden bijgewerkt om belangrijke vooruitgang weer te geven. (De .fit-bestanden zijn ook compatibel met de meeste andere coachingsoftware zoals Training Peaks.)

Op die manier is Vector een toekomstig, ambitieus item. Ja, het is een vermogensmeter, en ook onze tests in de komende maanden zullen laten zien hoe goed het is.

In de mate dat het onafhankelijk meten van links-rechts-energie een dramatisch effect heeft op het begrip van de fietsstructuur en nieuwe benaderingen opent om langer, sneller, zuiniger of comfortabeler te rijden, kan Vector, zoals andere vermogensmeters die links-rechts bieden meten, is iets meer: het is een weddenschap op de toekomst van training.