VanMoof Bike Hunters - Gestolen Fietsen Opsporen

Gear-geobsedeerde redacteuren selecteren elk product dat we beoordelen. We kunnen commissie verdienen als u via een hyperlink koopt. Hoe we apparatuur testen.

Parker Feierbach

Maak Kennis Met De Technisch Onderlegde Speurders Die Op Je Gestolen Fiets Zullen Jagen

Als ze het binnen twee weken niet kunnen vinden, geven ze je een nieuwe garantie.

Op 1 avond eind vorige zomer parkeerde de eigenaar van een witte VanMoof S2, die voor meer dan of meer wordt verkocht, de fiets in het huis, een woning in Manhattan, met een stevig Abus-slot in een hek vergrendeld. Door

Voordat hij het de autoriteiten vertelde, deed de eigenaar nog iets belangrijkers: hij opende de VanMoof iPhone-app en drukte op een knop met de vermelding Gestolen melden.

gerelateerde verhalen

Hierdoor komen verschillende gebeurtenissen in beweging. Om te beginnen schakelde de fiets over naar de gestolen modus, waarbij de e-assist en eventuele slimme functies werden uitgeschakeld. Ten tweede activeerde het bedrijf de volgende dag zijn groep Bike Hunters-medewerkers die tot taak hebben gestolen VanMoofs op te sporen.

Dit valt allemaal onder het VanMoofs Peace of Mind-programma (voor drie jaar), dat garandeert dat wanneer de Bike Hunters de fiets binnen een paar weken niet kunnen vinden, het bedrijf deze zal vervangen door, zoals de site opmerkt, een van exact dezelfde (of beter nog) leeftijd en ziekte.

Het is een vrij gewaagde premisse: om via technologieën en af en toe een door mensen aangedreven zoek- en reddingsopdracht een einde te maken aan de plaag van fietsendiefstal – een handelsmerk van het leven in New York dat zo akelig routine is dat het bijna een overgangsritueel is, een die veel vaker voor tijdens de pandemie.

En dus tuurt Daan Rekkers, de Amerikaanse algemeen directeur van het bedrijf en een ervaren Bike Hunter, de dag na de gemelde diefstal in VanMoofs heldere, reserve-showroom in Williamsburg, Brooklyn, naar een opengeslagen notitieboekje. Op het scherm is een verzameling kruisende cirkels over een kaart van nyc heen gelegd. Die cirkels betekenen pings, of signalen die automatisch uit de gestolen fiets worden gestraald elke keer dat deze wordt verplaatst.

De cirkels zijn geclusterd in Fort Greene, Brooklyn, een paar buurten verwijderd van de VanMoof-winkel. Het is gestolen op de 21e, en we hebben nu maar acht signalen, stelt Rekkers, wat niet veel is. Dit impliceert, vermoedt hij, dat de fiets is gestolen en vervolgens is gereden (of misschien zelfs gereden) van Manhattan naar Fort Greene, in plaats van opnieuw te verplaatsen. Idealiter zien we een fiets veel bewegen, zegt hij.
Een laptop in de VanMoof Brooklyn Shop.
De rode cirkels zijn GSM-ping-indicatoren, die aangeven waar een gestolen fiets kan worden aangetroffen. Parker Feierbach

Rekkers, die in Nederland is, heeft VanMoofs in de gaten gehouden, gestolen uit New York City tot aan Philadelphia en in de staat – ooit in een stad waar hij, zegt hij, door volledig kale straten sjokte die bedekt waren met een voet sneeuw. (Ze hebben de fiets nooit gevonden.)

Waar San Francisco-jagers ongeveer 70% van de gestolen fietsen terughalen, stelt Rekkers de snelheid in New York wat lager. (Het bedrijf jaagt over het algemeen op fietsen in of rond grote steden waar het een winkel is – in de VS, inclusief Brooklyn, San Francisco en Seattle.) Hij schrijft dit toe aan professionele dieven, plus tal van kelders en hoge gebouwen. Dit maakt het voor ons een stuk moeilijker om hier te volgen, stelt hij. Hij heeft twee VanMoofs laten stelen (de pre-elektrische selectie, voordat antidiefstaltechnologieën werden geïntroduceerd). Nadat de eerste was gepakt, gebruikte hij een ander slot, maar de dieven gebruikten eenvoudig een haakse slijper om het gietijzeren wapen waaraan de fiets was bevestigd, weg te snijden.

Vandaag zal Rekkers, samen met mij en parttime Bike Hunter Tim Speaks, die ook een VanMoof-verkoper is, per VanMoof-fiets naar Fort Greene reizen, waar we een pad zullen volgen en een van de Venn-diagrammen van cirkels in kaart gebracht door de bordjes die blijven kaatsen van de omringende gsm-masten voordat de fiets donker werd.

Er zijn meerdere mogelijke uitkomsten voor je zoektocht, vertelt Rekkers. We kunnen de fiets lokaliseren, ergens buiten vastgeketend zoals ze gewoonlijk worden gevonden. Als het veilig lijkt, zegt hij, zal het personeel normaal gesproken hun eigen slot op de fiets monteren, terugkomen met hun eigen gereedschap om het andere slot te openen en de politie op de hoogte stellen. De volgende mogelijkheid is dat de fiets in iemands huis of flat staat; Zonder huiszoekingsbevel zit er niets anders op dan te wachten tot de fiets weer verder gaat. De meest problematische uitkomst is dat we de fiets lokaliseren met een persoon die eraan is verbonden.

Het kan best gevaarlijk zijn, zegt Rekkers. Je moet voldoende lef hebben om in het donker een groep mensen te benaderen die de fiets hebben. Toch is dit geen burgerwacht. Uiteindelijk is het maar een fiets, stelt hij. We zijn daar niet om een of andere reden van sociale rechtvaardigheid, of om iemand te vinden die wordt gegooid. Wij zijn er voor de fiets.
Parker Feierbach

Wanneer Rekkers de tracking unit, een op maat gemaakt stukje hardware met behulp van een antenne en knipperende lampjes, aan zijn stuur heeft bevestigd, trappen we af, als een paar nerdy moderne versie van het oude en gekoesterde PBS-segment The Bloodhound Gang , op zoek naar de vermiste VanMoof.

.

Taco Carlier, de Nederlandse medeoprichter van VanMoof, kreeg het idee voor het bedrijf pas echt toen hij in 2006 door NYC reed.

Hij bezocht de stad voor zaken en huurde een fiets. Want dat is precies wat Nederlanders doen, grapt hij aan de telefoon vanuit Amsterdam. Toen hij de stad op de fiets verkende, kreeg hij een openbaring. New York is een prachtige stad om te fietsen, zegt hij. Hij vertelt dat hij verbaasd was over de mogelijkheden om te fietsen. Maar het viel hem op hoe weinig fietsers hij zag.

Carlier, een professionele ontwerper die is afgestudeerd aan de TEU Delft (Hollands MIT, zegt hij, maar niet zo cool), had samen met zijn broer Ties producten ontworpen voor buitenfestivals als Lollapalooza. Na die oogverblindende rit in Gotham besloten ze een fietsbedrijf te beginnen. Ze voorspelden het Moof , of gaan in het Nederlands. We wilden een beweging beginnen om de Nederlandse manier van fietsen te promoten – niet de fiets op zondagmiddag gebruiken om door Central Park te rijden, maar als een forensentool. Ze hebben de Van toegevoegd om het meer Nederlands te laten klinken.

De eerste VanMoofs, geproduceerd in 2009, waren stadsfietsen met één snelheid en terugtraprem. Ze waren hoekig en minimaal, zoals het Bauhaus op een fiets die werd gekenmerkt door ingebouwde techniek (bijv. De koplamp maakte deel uit van de bovenbuis). Ze zijn bedoeld, zegt Carlier, als moderne upgrades op de conventionele Nederlandse woon-werkfietsen, lichter en meer gestroomlijnd voor steden als New York.

Na een paar decennia had hij echter nog een openbaring. Ik ontdekte dat als je de massa op de fiets wilt krijgen in steden als San Francisco of New York – en dan heb ik het niet over 28-jarige kinderen die echt fit zijn – je op elektrische fietsen moet vertrouwen’ ‘ stelt hij vast. In New York is het in de zomer gewoon niet mogelijk om op een standaard fiets te zeilen zonder te zweten.

Een elektrische VanMoof S3 te zien in de winkel in Brooklyn. Parker Feierbach

Dus vijf jaar geleden introduceerde VanMoof zijn allereerste elektrische fiets. Sindsdien, stelt Carlier, zijn de inkomsten elk jaar verdubbeld, en de inkomsten van het bedrijf zijn het afgelopen jaar met 200 procent gestegen, toe te schrijven aan een algemene groei van de aankopen van e-bikes tijdens de pandemie.

Maar e-bikes introduceerden een probleem: diefstal. We dachten: als we een elektrische fiets gaan bouwen voor forenzen in de stad, moeten we het probleem oplossen, zegt Carlier, want niemand gaat een of haar fiets op straat parkeren. Dus pasten ze hun ontwerpachtergrond en voorliefde voor het integreren van methoden toe om een remedie te vinden.

In de meest recente versie van deze aanpak immobiliseren de rijders, nadat ze de fiets hebben geparkeerd, het achterwiel door op de kick-lock te tikken, een kleine knop ter grootte van een steekasbout op het frame bij de achternaaf. Als de fiets wordt geduwd, knipperen de lichten en klinkt er een kort waarschuwingsgeluid, terwijl een LED-schedelpictogram op de bovenbuis verschijnt. Als je wilt, stuurt de fiets je telefoon een pushmelding dat dit gebeurt. Als de beweging langer dan een moment duurt, gaat het de tweede fase in – een constant knipperend en alarmerend geluid. Als de machine niet binnen twee minuten wordt uitgeschakeld, gaat hij naar fase drie: de motor en het slimme systeem van de fiets worden uitgeschakeld en er wordt een melding naar VanMoof gestuurd. In steden als New York, fiets onderdelenworden vaak gestolen, dus heeft VanMoof zijn eigen gepatenteerde bijlagen gemaakt die alleen met specifieke hulpmiddelen kunnen worden geëlimineerd. (De gereedschappen zijn allemaal bij elke fiets inbegrepen)

Elke keer dat een potentiële inbreker met een VanMoof knoeit, klinkt er een piepend geluid, gaan er lampjes knipperen en gaat er een doodshoofdsymbool op de bovenste buis branden.

Parker Feierbach

Carlier, die opmerkt dat het bedrijf potentiële fietsendieven in de straten van Amsterdam heeft gefilmd, zegt dat de eerste fase over het algemeen voldoende is. Zodra ze zien dat het gealarmeerd is, stoort het hen, stelt hij. Ze kiezen liever een andere fiets. Toch worden er nog steeds fietsen gestolen. Af en toe zal een eigenaar (zoals degene wiens fiets goed aan het zoeken is in Fort Greene) nalaten het kickslot in te schakelen en wordt een fiets weggereden of in een busje gegooid. Daarom heeft VanMoof een nieuwe laag van defensie-geïntegreerde 3G- en Bluetooth-sensoren opgezet. De detectoren zitten op dezelfde PCB (printplaat) als de batterij, dus zelfs als de e-assist van de fiets leeg raakt, kan de tracker nog 3 maanden werken.

Het bedrijf heeft een gelofte gedaan: als uw fiets wordt gestolen, help u hem te lokaliseren. Sommige klanten, zegt Carlier, voelden dat niet echt. Dus besloten ze het te garanderen – en dat de Bike Hunters werden geboren.

Het is een verstandige zakelijke zet, in plaats van de allereerste keer dat VanMoof slimme marketing heeft ingezet. Het bedrijf haalde de krantenkoppen voor het verzenden van fietsen in dozen die waren getagd alsof het grote televisies waren in plaats van fietsen. (De schade in de VS daalde van 20% tot minder dan 1 procent, zegt Carlier.) Meer recentelijk werd een advertentie die het bedrijf filmde met een ietwat dystopische kijk op de autocultuur, van de Franse tv verbannen vanwege het creëren van een klimaat van angst. Dit leverde natuurlijk allerlei extra- en free-publiciteit op.

Met de Bike Hunters heeft VanMoof bovendien, door middel van een reeks YouTube-shorts, een instant genre van reality-televisie gecreëerd: Twee weken om een gestolen fiets op te sporen,
The Greatest Race komt overeen met
Locked Up Tasty. Toen in Berlijn een fiets werd gestolen, reisden de jagers naar het door oorlog verscheurde Oekraïne, waar de groep hem opspoorde naar een uitgestrekte tweedehandsmarktplaats. (Vervolgens werden ze door de lokale politie tegengehouden bij een pittige ervaring.) Normaal gesproken vindt het team een fiets binnen een paar dagen, maar als een fiets verloren ging in Parijs, vond Hunters hem uiteindelijk een jaar later terug in Casablanca, waar een medisch student had het gekocht, niet wetende dat het was gestolen – of dat het werd gevolgd. De Hunters schakelden hem in om de persoon te vinden die het had aangeboden, en gaven hem een gloednieuwe VanMoof voor zijn inspanningen. In beide gevallen waren ze in aanraking gekomen met vrij goed betreden netwerken voor gestolen fietsen, gerund door criminele organisaties.

VanMoof gaat uiteraard geen deuk slaan in de bloeiende handel in gestolen fietsen. Carlier is veel meer geïnteresseerd in het voorkomen van diefstal als een barrière voor de fietsbeweging die hij wilde creëren. Het is de reden waarom mensen bang zijn om in een fantastische fiets te investeren, en daarom remt het de opkomst van woon-werkverkeer met de fiets”, zegt hij. De huidige oplossing voor het probleem van fietsendiefstal”, klaagt hij, is gewoon waardeloze fietsen kopen.

BEKIJK: VANMOOF FIETSJAGERS IN LONDEN, PARIJS EN SAN FRANCISCO

Dit materiaal is geïmporteerd van YouTube. Je zou de mogelijkheid kunnen hebben om exact dezelfde inhoud in een ander formaat te vinden, of je zou de mogelijkheid kunnen hebben om meer informatie te vinden op hun website.

.

Op een herfstdag in New York City parkeerde Rose Hyatt haar fiets even buiten een drogisterij op Ninth Avenue terwijl ze naar binnen ging. Toen ze terugkwam, was haar fiets verdwenen. Ze nam contact op met de politie, die uiteindelijk onderdelen van deze verloren fiets vond in een fietsenwinkel waarvan de eigenaar, zoals de dieven later zouden vertellen, er geen vragen over stelde.

Het was 1895. Onder andere in New York zijn er fietsendieven zolang er fietsen zijn. Een van de weinige constanten in de steeds veranderende evolutie van fietsen is inderdaad hun neiging om te worden ontladen. In het huidige New York City zijn restaurantbezorgers aangevallen vanwege hun e-bikes, terwijl Citi Bike-rijders hebben meegemaakt dat hun fietsen halverwege de verhuur van hen werden afgenomen.

Linda Vojtov, een stijlmodel woonachtig in Manhattan en een vaste VanMoof e-bike rijder (ze zegt dat ze niet graag zwetend op shoots aankomt), had een paar jaar geleden haar fiets van buiten haar Tribeca-flat gestolen. Het werd gevolgd naar een restaurant in Greenwich Village, waar Bike Hunters niet alleen haar fiets ontdekte, maar ook een
tweede met uitzicht op VanMoof. (Rekkers speculeert dat ze mogelijk zijn gekocht om als bezorgfiets te worden gebruikt.) Een paar dagen later zette ze de kosmos na analyse van de kosmos weer vast. Het is een luxe flat met een 24-7 portier, zegt ze. Ik geloofde dat het goed was. De fiets werd prompt gestolen – en deze keer nooit ontdekt. (VanMoof gaf haar een nieuwe.)
Verschillende VanMoof-modellen vastgebonden aan een paal direct buiten de Brooklyn-winkel van het bedrijf. De fiets voorop is een elektrische VanMoof X2. Parker Feierbach

Elke stad heeft zijn eigen soort fietsendiefstal. Waar Europese steden vaak gecoördineerde ringen zien, zal de poging in steden als San Francisco ad hoc zijn. Folkert Salomons, een ervaren Bike Hunter die de winkel in San Francisco beheert, zegt dat fietsen die daar worden gestolen meestal een dag of twee later worden gevonden.

Om zichzelf een gevoel van professionaliteit en kracht te geven wanneer hij op een fiets jaagt, draagt Salomons meestal visitekaartjes en draagt hij ook kleding van het VanMoof-merk. Maar op bepaalde locaties wordt hij bekend, dus de hel ziet soms een hoodie en zonnebril over het hoofd, of misschien huurt hij een andere fiets om te gebruiken bij een zoektocht.

Salomons heeft getrapte fietsen teruggevonden die waren achtergelaten na een paar blokken vermoedelijk vermoeiend gesjouw; hij heeft fietsen gevonden die vermomd waren met verf of stickers. Als hij de fiets nog steeds met zijn inbreker ziet, informeer naar de hel, met ontwapenende Nederlandse directheid: Hallo daar, ik ben een Bike Hunter en dit is een gestolen fiets. Mag ik het terug? Als dat niet werkt, herinnert hij hen eraan dat omdat de fiets meer kost dan de inbreker zou kunnen kijken naar een misdrijf rap.

.Bij Fort Greene komen we aan de rand van de kaart waar de volgeenheid op had ingesteld. Volgens het eerder gestuurde bord kan het hier zijn. Rekkers activeert de tracker; zijn eigen lichten beginnen te knipperen. De lampjes die blauw oplichten, hoe krachtiger het Bluetooth-teken en hoe dichter we bij de fiets zullen zijn. Voorlopig brandt er maar één. We stappen af en beginnen met onze fietsen over het trottoir te lopen om een robuuster Bluetooth-signaal te krijgen. Bluetooth, zo laat Rekkers me weten, heeft de jacht op de motor veranderd. GPS daarentegen wordt geplaagd door onnauwkeurigheid; om te laten zien opent hij Google Maps op zijn iPhone, die laat zien dat we 60 tot 30,5 m ten oosten van waar we ons bevinden, worden.
De celversie van VanMoofs monitoringsysteem. Parker Feierbach Rekkers raadpleegt de GSM-ping-indicatoren terwijl hij op zoek is naar een gestolen fiets. Zijn fiets is uitgerust met een tracking-apparaat dat helpt bij het bepalen van de uiteindelijke locatie van de ontbrekende fiets. Parker Feierbach

Soms is de tracker nauwelijks nodig. Als een fiets veel beweegt, stappen de jagers gewoon op hun fiets en zigzaggen rond de laatst gemelde locatie totdat ze het doelwit zichtbaar hebben gevonden. En de methoden zijn niet altijd zo hightech. Speaks vertelt me dat hij ooit een gestolen fiets zag toen hij naar zijn appartement liep; hij deed het op slot en waarschuwde de politie. Ook trekt hij regelmatig op Craigslist, waar af en toe fietsen belanden.

Het is een uitzonderlijk zwoele zomerdag in NYC. We passeren een gemeenschappelijke tuin omsloten door kippengaas, waar grote en weelderige tomaten gloeien in de zon. Bij warm weer, stelt Rekkers, gebruiken mensen over het algemeen hun fiets, dus worden ze gestolen. Er is een piek van diefstallen bij de herfst, zegt hij, wanneer het nat begint te worden en dieven weten dat mensen hun fietsen niet zo vaak gebruiken.

Ik probeer de ogen van een Bike Hunter te nemen, om het landschap te zien voor een reeks gebieden waar een fiets kan worden gestald. Ik tuur onder steigers, achter afvalcontainers, door trappenhuizen. Meteen doen we met z’n drieën een dubbele take op een slank ogende zwarte fiets die aan een hek is geketend. Helaas, het is een Wing, een lokaal geproduceerde VanMoof-knock-off. Uren verstrijken en we zien geen VanMoofs meer; de Bluetooth-tracker is niet veranderd.

Iemand, ergens, heeft vrijwel zeker een VanMoof opgeborgen – misschien, wie begrijpt, eigenlijk verpakt in bepaald Bluetooth-afbuigend materiaal. Rekkers zal de pings blijven zoeken zolang de batterij van de gestolen fiets de kracht heeft om ze te verzenden. Inmiddels heeft de inbreker een fiets met een gebruikswaarde van nagenoeg nul. Het is niet alleen een niet-elektrische e-bike, maar ook op het moment dat de dief hem probeert te gebruiken of door te geven aan iemand anders, wordt de elektronische geur opnieuw geactiveerd.

En hoewel hun klant de fiets niet op slot heeft gedaan, waardoor VanMoof legitiem van de haak is, vertelt Rekkers me dat ze een gratis gebruikte vervanging hebben aangeboden, of een korting op een nieuwe rit. De fiets mag dan vallen, maar ze willen nooit een klant kwijtraken.

5 fietssloten waar we van houden

Beste beugelslot