Getest. 4 Krachtige LED-fietsverlichting Waar We Van Genieten

Blackburn Centraal 700

Blackburn

Zoals de naam al doet vermoeden, levert de Central 700 700 lumen. Die bewering wordt ondersteund door de FL-1-standaard, die door de zaklampindustrie is toegepast om de werkelijke lichtopbrengst te meten. De bundelspreiding van Centrals is breed en royaal, met een groot bereik in de toekomst. Een waterdichte aan/uit-knop regelt drie niveaus van lichtopbrengst plus stroboscoop- en flitsmodi en fungeert als stroomindicator. Oplichtend groen geeft aan dat de batterij volledig is opgeladen, oranje geeft aan dat de batterij voor 75 procent blijft zitten en een duik in het rood betekent dat de batterij nog 25 procent is opgeladen. Geheugen ingebouwd in de schakelaar zet het licht aan in dezelfde instelling als het was uitgeschakeld. Een kleine vervangbare L-ion-batterij voedt de milde. Hoewel Blackburn een levenslange garantie biedt op bijna alles wat het maakt, worden batterijen niet gedekt. Gelukkig biedt Blackburn vervangingen voor 15 dollar.Dit is logisch vanuit het oogpunt van het meenemen van extra batterijen: het heeft geen zin om vast te lopen tijdens een rit zonder licht. Opladen gaat via micro-USB en het gewicht is een redelijke 172 gram. De klem is een rekbare rubberen band die het licht goed op zijn plaats houdt. Hij draait ook 360 graden, waardoor het gemakkelijk is om de straal te concentreren waar u hem wilt hebben. Het licht is ook harmonieus met GoPro-stijl mounts. –Mike Yozell

Blackburn Central 700, competitieve wielrenner

Bontrager Ion 700 RT

Bontrager De Bontrager Ion RT lijkt erg op de Ion 700 van dit bedrijf, die we vorig jaar hebben onderzocht (bekijk hier ons overzicht van de Bontrager Ion 700). Maar er is één belangrijk verschil: de RT-versie bevat een ANT+ functionerende eenheid die bekend staat als de Transmitr en die in het stuur wordt gemonteerd en eenvoudige bediening biedt voor maar liefst zeven lampen tegelijk. Ik analyseerde de set-up met drie lichten: een op de helm gemonteerde Ion 700 RT, een op het stuur gemonteerde versie van dezelfde milde en Bontragers Flare RT-achterlicht. De Ion zelf is uitstekend geweest – drie stabiele modi leverden 700 lumen (looptijd 1,75 uur), 450 lumen (3 uur) en 200 lumen (6,75 uur). Daarnaast waren er twee flitsstanden te zien. De straal was gloeiend, breed en verreikend. De helmbeugel is gemakkelijk geïnstalleerd en afgesteld,hoewel ik geloofde dat de milde nogal ver boven mijn verstand zat in vergelijking met anderen die ik heb getest. De stuurbevestiging werd bevestigd met een gummy-riem (die ik vrij dicht over mijn 31,8 mm-stuur moest strekken) en bleef veilig. Het licht kan draaien in de kroegbevestiging en kan onderweg veilig in verschillende posities worden vastgeklikt. De Ion laadt volledig op in vijf uur met een weerbestendige micro-USB-stekker.

Nu voor het leuke gedeelte: de Transmitr verre. Een snelle druk op de middelste knop zet alle lichten aan; zodra ze zijn ingeschakeld, worden ze onafhankelijk bestuurd door de vier knoppen in het midden. De installatie was belachelijk eenvoudig: het duurde ongeveer anderhalve minuut. In plaats van naar mijn helm of achter mijn zadelpen in het achterlicht te reiken, kon ik de helderheid en modi van elk licht corrigeren of ze afzonderlijk in- en uitschakelen. Het maakte ’s nachts rijden verbazingwekkend eenvoudig – met één druk op de knop, zodat ik mijn vrienden niet meer verblindde bij een stop op de weg, en dat ik kon overschakelen naar een modus met minder licht om de batterij te sparen bij niet-technische beklimmingen (levensduur van de batterij stond ook aangegeven op de afstandsbediening). 1 cool gebruik van de technologie: Bontrager zegt dat rijders zelfs een richtingaanwijzer kunnen maken met slechts twee van de Flare RT-achterlichten. –Taylor Rojek

Bontrager Ion 700 RT,

Lezyne Hecto Drive 300XL Koplamp/Strip Drive Achterlicht

Colin McSherry

Als ik in het donker rijd, heb ik de twee nodig om te zien en gezien te worden. De Hecto Drive-set van Lezyne leverde twee stukken om me daarbij te helpen: een koplamp van 300 lumen en een knipperend achterlicht.

De Hecto Drive-koplamp is stevig aan mijn stuur bevestigd en werkt met een dikke siliconenrubberen band. Slechts één aan/uit-knop bovenop de lamp voor een eenvoudige, no-nonsense bediening, zelfs met lichtgewicht handschoenen aan.

Toen ik onderweg was, zette ik de Hecto in de helderste, stabiele stand zodat ik de hindernissen kon zien die ik moest vermijden en om me beter zichtbaar te maken voor tegemoetkomend verkeer. Op een verhard, multifunctioneel pad zette ik het licht op medium stand omdat ik tegenliggers niet wilde verblinden; ze moesten gewoon weten dat ik eraan kwam.

Levensduur van de batterij was uitstekend; tijdens mijn ritten, en dat ik nooit een indicator voor laag vermogen heb zien branden. Lezyne beweert dat de runtime ergens tussen de één en tien uur is, afhankelijk van de instellingen van de gebruiker. Een LED-indicator op het hele lichaam van de verlichting geeft het percentage batterijlading aan.

Het Strip Drive-achterlicht bevestigd aan mijn zadelpen met een nauwsluitende siliconenrubberen band. En net als de koplamp heeft het achterlicht meerdere bedrijfsmodi, van constant aan en ultrahelder tot knipperend met een lagere vermogensinstelling voor weinig licht, gemakkelijk te zien rijomgevingen.

Een LED-indicator voor de batterijlading op het achterlicht laat me weten wanneer ik het moest factureren. Beide lampen zijn oplaadbaar via een USB-aansluiting. Maar in plaats van een kabel op de lampen aan te sluiten, kunt u de lampen rechtstreeks aansluiten op een USB-voeding of een computer, zoals u zou doen met een afneembare USB-opslagschijf. Siliconen hoezen houden de USB-aansluitingen veilig en droog wanneer de verlichting in uw fiets zit en niet wordt opgeladen.

De lichtset is compact en relatief mild, wat ik op prijs stelde toen ik de lichten van mijn forenzenfiets moest trekken en in mijn tas of zak moest gooien. Ik had nooit een excuus om zowel overdag als ’s nachts niet gezien te worden. – Greg Kaplan

Lezyne Hecto Drive 300XL Koplamp/Strip Drive Achterlicht, wedstrijdfietser

Licht en beweging Urban 850 Trail

Licht en beweging

Light and Motions De Urban-verlichtingslijn heeft een indrukwekkende hoeveelheid licht verpakt in een ongelooflijk compact pakket. De meest recente, de Urban 850 Trail, legt de lat hoger met nog meer output van 850 lumen, waardoor ik genoeg licht kan verspreiden om rotsachtige mountainbikepaden te berijden. Het Path-model heeft een vergelijkbaar gewicht (121 g), oplaadtijd (2,5 uur) en gebruiksduur (1,5 uur bovenop, 3 uur op gemiddeld en 6 uur laag) als gematigd en Motion’s Urban 800. Grotere lichtopbrengst, roodachtige kant lampen, en ook nog een reflectorstoot die de 850 Trails kosten tot – een extra Inbegrepen is een helmbeugel en GoPro-beugel die bijzonder cool is omdat sommige helmen er een hebben ingebouwd. Bovendien kun je met de GoPro-montage dit licht op de onderkant van een Barfly Garmin-beugel plaatsen voor een schone en opgeruimde installatie.

De uitzonderlijke reflector en verhoogde output levert een licht dat, in vergelijking met Urban 800, verder in de verte reikt met een strakkere focus. Er is nog steeds voldoende spreiding om te zien dat het omliggende pad of de straat dus geen conventionele spotbeam is, maar een mix van beide.

Light and Motion Urban 850 Trail, wedstrijdfietser