Eerste Rit. 2015 Gespecialiseerd Asfalt

Innovatief ontwerp maakt een van de beste fietsen die we hebben getest nog beter

De 2015 Tarmac markeert een nieuw tijdperk van framelay-out voor Specialized. (Beleefdheid)

Je zult niet vaak een fietsfabrikant horen beweren dat zijn nieuwste luxe straatfiets, een versie gemaakt om WorldTour-races te domineren, meer buigt dan zijn voorganger, of zwaarder is. Maar in sommige gevallen zijn beide uitspraken waar voor Specializeds 2015 Tarmac.

Het bedrijf heeft de nieuwe fiets vorige week aan ons onthuld op zijn kantoren in Morgan Hill, Californië, en in twee dagen hebben we er bijna 200 mijl op gereden. In die tijd legden gespecialiseerde ingenieurs ook precies uit waarom de Tarmac in sommige maten veel minder stijf aanvoelt dan de vorige versie, en andere afmetingen zwaarder zijn. Ze maakten ook het punt, dat op straat presteerde, dat die veranderingen de reis enorm verbeterden.

Toen ze bijna twee decennia geleden begonnen om de Tarmac SL4 te vervangen (de gloednieuwe fiets laat de SL-aanduiding vallen en kan alleen de Tarmac worden genoemd), namen gespecialiseerde ingenieurs een nieuwe en opwindende benadering van frameontwerp. In het verleden ontwikkelden ingenieurs nieuwe versies op basis van frames van 54 cm of 56 cm die bij de meeste rijders passen en vervolgens onzichtbaar en aangepast aan de lay-out voor grotere en kleinere afmetingen. Maar met de nieuwe Tarmac heeft Specialized elk frame van onderaf ontworpen voor in totaal 13 verschillende configuraties (zeven velgremmaten, nog eens zes voor de schijfversie). Elke maat heeft zijn eigen carbon lay-up en prestatiedoelen. Het doel van het ontwerpteam was ervoor te zorgen dat elk frame op precies dezelfde manier werd beheerd, of de rijder nu zo klein was als Alberto Contador of zo lang als Tom Boonen, die beide raceteams door Specialized werden gesponsord.

Specialized Sam Pickman (tweede rij, rechts) rijdt op een frame van 58 cm en Chris DAluisio (rechts voor) rijdt op een 52. Hun uiteenlopende ontmoetingen op de vorige Tarmac hadden invloed op de ontwikkeling van dit nieuwe model, dat profiteert van maatspecifieke frameontwerpen.

Op basis van opmerkingen van zijn deskundige rijders en input van zijn productontwikkelingsteam, had Specialized zich gerealiseerd dat hoewel de SL4 een geweldige fiets was (hij was naar de overwinning gereden in de Giro dItalia en de Tour de France, een van de andere races) kan het worden verbeterd, vooral de manier waarop sommige maten in bochten worden beheerd. Met de nieuwe versie verwachtten ingenieurs dat het geratel op de kleinere frames zou verminderen en de grotere frames responsiever zouden maken, vooral wanneer de fietsen in hoeken worden gekanteld of zij-aan-zij worden bewogen bij het koppelen van bochten.

Evelyn Stevens, die rond het Specialized-lululemon-team racet, kwam samen voor een aantal producttests in de buurt van Morgan Hill.

De Tarmacs-trapas maakt gebruik van lagers die op hun plaats worden gedrukt, maar vervangt de plastic huls die op het vorige SL4-model werd gebruikt met een aluminium inzetstuk dat stiller en betrouwbaarder is, gespecialiseerde staten.

Het bedrijf heeft ook subtiele veranderingen over de hele linie aangebracht, waaronder het geven van elk frame een boost van 12 procent in trapefficiëntie. De nieuwste Tarmac wordt ook geleverd met drie maatspecifieke headsetmaten en vorkbuisbuizen – een trend die Specialized begon met de bestaande Roubaix SL4.

Voordat ik Morgan Hill binnenvloog, had ik een paar weken op de SL4-variant gereden om mezelf opnieuw vertrouwd te maken met de nuances van de manier waarop het oude platform reed. Zodra ik in Californië op de nieuwe fiets stapte, voelde hij vertrouwd aan – Specialized bracht geen wijzigingen aan in de geometrie – en hij stuurde zoals ik me herinnerde. Het leek echter aanzienlijk soepeler en klampte zich beter vast aan de vloer in snelle bochten dan de SL4. Ik voelde me meteen op mijn gemak en dat gaf me genoeg vertrouwen om onbekende bochten in te duiken zonder de remmen te gebruiken om mijn tempo te controleren. Toen ik mijn lijn moest corrigeren, veranderde de fiets snel en met weinig verlies van momentum.

Net als de vorige editie had de 54 cm lange testfiets die ik reed een uitstekende lineaire elektriciteitstransmissie en sprong hij vooruit toen ik sprintte. Zittend groeien voelde comfortabel en productief. Een deel daarvan kan worden toegeschreven aan een interne zadelbinder, waardoor de paal wat gemakkelijker kan buigen om enkele van de stekende ruwe wegen weg te nemen. Een 27,2 millimeter rond zadelpen helpt ook.

In plaats van een conventionele zadelkraag, gebruikt de Tarmac een binnenband die 35 mm van de zitbuis transporteert. Hierdoor kan de 27,2 mm zadelpen licht buigen, waardoor de ontspanning mogelijk wordt vergroot.

De Tarmac komt in een model voor velgremmen en nog een andere voor hydraulische schijven, die ongeveer 80 g meer weegt. Afgezien van hun remkracht rijden de fietsen bijna identiek. De meeste straatmodellen met schijfremmen maken gebruik van een achterasafstand van 135 mm die erg lijkt op die van mountainbikes. Maar die installatie kan de serielijn op een straatfiets afwerpen. In plaats daarvan gebruikte Specialized een 130 mm wegpuls en extra 2,5 mm in het uiteinde van elke as om de cassette in zijn ideale positie te houden. Ingenieurs hebben een unieke derailleurhangar toegevoegd die de derailleur 2,5 mm dicht bij de tape brengt. Verschuivingen waren elke keer snel en duidelijk.

De nieuwe fiets zal beschikbaar zijn in 3 versies, installatie voor hydraulische schijven of velgremmen: De Pro en Professional opties gebruiken hetzelfde frame, maar bevatten verschillende onderdelen; de S-Works gebruikt hoogwaardiger koolstof die 100 tot 120 g minder weegt. Specialized heeft nog geen prijzen of productiegewichten vrijgegeven, maar het bedrijf beweert dat een geverfd S-Works-frame 966 g weegt, samen met de vork van 360 gram.

Op met schijf uitgeruste asfaltframes stopte Specialized de remklauw netjes in de achterste driehoek. Ingenieurs hebben de overblijfselen enigszins versterkt om extra remkrachten aan te kunnen, maar de wijzigingen omvatten slechts 80 g aan de schijfframes.