Eerste Gezicht. Gespecialiseerde Allez Sprint DSW 2x

U hoeft geen lening af te sluiten om een high-performance motorfiets te krijgen. De Specialized Allez met aluminium frame biedt een eersteklas rijervaring voor aanzienlijk minder.

Matt Phillips

Deze zomer ontmoette ik een fantasie en kocht ik een fiets: een Ducati, gloednieuw. Mijn fantasiemotorfiets was de Monster 1200 S van het bedrijf, maar het kostte meer dan ik nodig had om te investeren. Ik kocht de goedkoopste versie van het bedrijf, de Scrambler Icon.

Ben ik minder een motorrijder omdat ik niet de beste rijd? Omdat ik betaald heb, betekent dat dan dat ik mijn rijden serieus neem, of dat ik minder normen heb? Zou ik het goed vinden als Ducati een fiets zou maken die een minder bevredigende ervaring opleverde omdat ik niet voor de duurste versie had betaald?

Natuurlijk niet.

Heb ik geregeld? Gewoon een beetje. Ik heb mijn fiets, een mooie, roodachtige, Italiaanse (hoewel gemaakt in Thailand) Ducati die geweldig klinkt, snel gaat, voortreffelijk stuurt en me aan het lachen maakt.

Ik zeg dit omdat ik er zeker van ben dat mijn ervaring met het kopen van motorfietsen de ervaring van veel fietsers met het kopen van fietsen weerspiegelt. Minder uitgeven betekent niet dat er geen dromen en hoop zijn in drama; het betekent niet dat de verwachtingen niet hooggespannen zijn.

Een voorderailleur verhoogt de flexibiliteit van de Allez Sprint Matt Phillips

Wanneer de meeste mensen denken aan de fantasie Specialized racefiets, denken ze aan een Tarmacight. Het is het best verkochte model van het bedrijf, naast zijn eersteklas carbon-composiet racefiets. Topversies, bij -plus, zullen het spul van fantasieën zijn.

De Allez Sprint DSW is daarentegen een Specialized aluminium racefiets. De man die het koopt, geeft misschien minder uit, maar ze hebben niettemin hoge normen en willen heuvels beklimmen, sprinten naar borden, lachen met vrienden, racen en zichzelf uitdagen – en op deze fiets kunnen ze dat.

Toen de Allez Sprint DSW in 2015 werd gelanceerd, bleek het een 1x-only fiets te zijn – Specialized die nodig was om indruk te maken, hoewel een high-performance racefiets die geen voorderailleur aankon, weinig aantrekkingskracht had. De nieuwe Allez Sprint DSW 2x – de voorderailleur-compatibele variant van de fiets, hier te zien – is aantrekkelijk voor een breder fietspubliek.

De enige wijzigingen die zijn aangebracht aan het 1x frame om het 2x compatibel te maken, zijn: kabel- en behuizingsvoorzieningen, een paar vormen om ruimte te creëren voor de voorderailleur en een soldeerbout.

Mijn testfiets (1150 gram frame, 56 cm, geanodiseerde afwerking) werd geleverd met een S-Works Tarmac-vork en een zadelpen van de Venge ViAS. Specialized zegt dat hij 30 procent stijver is dan een typische Allez met dezelfde verticale flexibiliteit, en stijver in de trapas dan een Tarmac. Hij is nog aerodynamischer dan een S-Works Venge van de eerste generatie. Opmerking: de Allez Sprint DSW 2x is lichter, stijver, aerodynamischer en beter uitgerust in vergelijking met Tarmac Sport met carbonframe. De fiets past op banden tot 28 mm en heeft ook elektronisch compatibele routing.

Specialized heeft dit bereikt met behulp van een paar verschillende technologieën. D’Alusio Smartweld-technologie verplaatst laszones uit gebieden met veel spanning, zodat frames sterker en lichter kunnen zijn. De gesoldeerde trapaseenheid bestaat uit 2 helften die samen zijn gegarneerd met temperaturen lager dan het smeltpunt van aluminium, wat de microstructuur van dit aluminium niet schaadt en minder vervorming veroorzaakt, gebaseerd op Chuck Teixeira, een gespecialiseerde senior innovatieve R&D-ingenieur. Specialized gebruikte ook Rider-First Engineering, een maatspecifieke framestijfheidsafstemming die volgens het bedrijf helpt om ervoor te zorgen dat rijders van alle maten exact dezelfde naleving en beheersprecisie ervaren.

Aero-buisvormgeving helpt de Allez Sprint sneller door de atmosfeer te glijden dan een Venge aero-fiets van de eerste generatie Matt Phillips

Ik mocht de Allez Sprint DSW 2x ongeveer vier uur rijden op het gevarieerde terrein rond Santa Cruz, Californië. Ik heb voorlopige indrukken, maar geen definitieve meningen. Al met al voelt de Allez Sprint DSW 2x snel, snel, levendig en niet kostbaar aan. Het bruist van de sensaties, zo stijf als de hel, en moedigt de berijder ook aan om het te geselen, maar dat hoeft niet om een goede tijd te hebben. Dit is een echt krachtige en leuke fiets die geen enorme gelduitgaven nodig heeft.

Ik kan zeggen dat het niemand voor de gek zal houden door te denken dat het een koolstofframe is: de rit is helemaal van aluminium, enigszins bruisend en een beetje korrelig. Dat is echter niet erg. Je begrijpt altijd wat deze fiets gaat doen en hoe hard je hem kunt pushen. Er is veel feedback van de voorkant en je zult de weg door het zadel kunnen voelen.

Dat gezegd hebbende, het was meer bergafwaartse kritiek dan ik had verwacht, gezien de beweringen over framestijfheid en de aero-zadelpen. Ik zou het niet soepel noemen, maar het is ook niet onaangenaam, en ik voelde me niet in elkaar geslagen na de rit: ik heb geen bedenkingen over het uitvoeren van een eeuw met deze fiets, hoewel Specialized het een “kritieke fiets” noemt – een 54 cm-framevariant van deze fiets heeft een 10 mm kortere balhoofdbuis in vergelijking met een gelijke Tarmac om een lage en agressieve positie te krijgen.

De D’Aluisio Smart Weld-constructie verplaatst de laszones weg in de zwaarst belaste delen van het frame. Matt Phillips. De lengtestijfheid is erg goed, vooral bij de romp en de trapas. De krachtoverdracht voelt onmiddellijk en direct aan; Ik voelde een kleine buiging toen ik mijn sterkste ontwaakte over de vele korte, steile hellingen op Mt Charlie Road, hoewel ik geen grote of effectieve rijder ben. De voorkant voelde iets minder stijf aan dan de achterkant, maar het is robuust genoeg dat ik dat geen teken van wiebelen of zachtheid voelde tijdens het rennen of in bochten.

Er waren geen verrassingen te vinden in de leiding. De besturing is misschien een klein beetje beter in vergelijking met de gemiddelde racefiets, maar er wordt geen nieuwe weg ingeslagen. Ik voelde me erg zelfverzekerd bij het bombarderen van een snelle, bochtige afdaling die ik nog nooit eerder had opgemerkt. Vergeleken met de Tarmac monitort de Allez Sprint DSW 2x niet zo goed in hobbelige bochten, en voelt hij een beetje minder vast, maar ik werd niet van de lijn gestuiterd.

Als ik op zoek was naar een Specialized racefiets, zou ik dol zijn op de S-Works Tarmac, maar ik zou de Allez Sprint Expert 2x kopen. En ik zou net zo grijnzen en net zo’n fietser zijn als ik zou doen als ik een asfalt zou kopen.

Specialized zal zeer binnenkort beginnen met de verkoop van het 2x frame in geanodiseerd goud met een roodachtige vork en afbeeldingen voor (de kosten van het Allez Sprint DSW 1x frame worden verlaagd tot ). Specialized begint in juli met de verkoop van hele fietsen in de VS, eerder op bepaalde internationale markten. Er worden drie standaardmodellen aangeboden: met Shimano Ultegra (); met Shimano 105 (); en samen met Shimano Tiagra (). Een Specialized Edition (wat het bedrijf zijn limited-edition builds noemt) van de DSW Sprint 2x zal worden aangeboden.

De Allez Sprint DSW gebruikt dezelfde vork als de Tarmac Matt Phillips Het is misschien geen carbon Tarmac, maar deze aluminium racefiets is nog steeds snel genoeg Matt Phillips De kleine verticale naad is waar de 2 helften van de BB-schaal aan elkaar zijn gesoldeerd Matt Phillips Wanneer je een coole technologie bedenkt, krijg je ook je naam op de bovenbuis Matt Phillips. De kabels lopen door de achterbuis en vertrekken bij de BB. Ook onthuld: de verticale gesoldeerde naad waar de BB-schaalhelften zijn verbonden Matt Phillips Het Allez Sprint DSW 2x-frame wordt eerst aangeboden in een frame in goud en karmozijnrood. Complete fietsen komen erna.Matt Phillips Onderbuis inzetstukken zijn compatibel met de elektronische en mechanische aandrijflijnen Matt Phillips De Allez Sprint balhoofdbuizen zijn 10 mm korter dan een asfalt in dezelfde frameafmetingen Matt Phillips California gouden Matt Phillips