2011 Gespecialiseerde Demo 8 Lancering

Het Specialized-team werkte een paar jaar aan dit volledig opnieuw ontworpen zwaartekrachtsysteem.

De demo uit 2011 8. (Chris Cassidy).

Specialized maakte gebruik van het jaarlijkse zwaartekrachtfeest Crankworx in Whistler, British Columbia, om zijn legendarische en radicaal opnieuw ontworpen Demo 8 opnieuw in de media te introduceren. De dag begon koud en regenachtig sinds Specialized ons door de fijnere punten van deze nieuwe demo heeft geleid. Gelukkig stopte de regen toen het tijd werd om via een etappe over de Demo te rijden en een ritje te maken op de wereldberoemde paden van Whistler. Hoewel het een beetje koud was, zorgde het voor super-plakkerige, geweldige trailomstandigheden op een van de meest moordende, analyserende terreinen die je maar kon wensen.

FOTO:Teamrijder Brendan Fairclough samen met zijn nieuwe Demo 8.

World Cup-atleten, Sam Hill en Brendan Fairclough, evenals andere Specialized-professionals brachten tonnen tijd door in het zadel en op de tekentafel met bedrijfsingenieurs om de nieuwe generatie Demo te bedenken. Vanaf onze eerste indruk in het zadel, anticipeer op Demo-verkopen om omver te werpen wat Sam slechts een paar decennia geleden met zijn Iron Horse Sunday deed.

De hoogtepunten van dit nieuwe demoframe zijn als volgt:

– 3/4 van een pond afgeschoren van de vorige demo (compleet topmodel zou ongeveer 16 pond moeten zijn).

– De achternaafafstand is nu bijgewerkt tot 150 mm in de afgelopen jaren 135 mm (150 is gelijk aan meer DH-naaf/wielopties)

– BB is lager voor meer stevigheid, maar als je een pedaalbasher bent, kun je deze 10 mm vergroten via een pasvorm die dat wel is op het achterschokdemperoog. Dit maakt de denkhoek een halve graad steiler.

– Demo’s BB is momenteel een media-fit BB 30. Hoewel de press-fit BB geen nieuwe technologieën is, is deze op 83 mm DH BB-schalen. Dit zorgt later voor lichtere en sterkere schijfkeuzes. Voorlopig zijn er adapters met schroefdraad gedrukt voor een standaard crank- en BB-opstelling.

Head tubing tot 112 mm van 120 mm laatste seizoen, in overeenstemming met de huidige lage front-end trends om te helpen bij de stabiliteit.

– Frame heeft een lager zwaartepunt vanwege de lager geplaatste achterdriehoek

en hoge buis, wat de stabiliteit ten goede komt.

– Chainstays worden ook een beetje korter.

Samengevat in 3 woorden: laag en snel. Het presteert hoe harder en krachtiger je het duwt. Het is precies wat je verwacht van een DH-racefiets van wereldklasse. Dat wil niet zeggen dat elk niveau van downhiller er niet van kan genieten, de snelle jongens zullen er sneller op worden en ook de langzame jongens (zoals ikzelf) zullen proberen sneller te gaan vanwege het vertrouwen en de stabiliteit die het inspireert.